Det är sanslöst hur många bloggare det finns där ute. Varför skulle någon vilja läsa det jag skriver?  Ibland kanske vi är för ambitiösa och nästan pretentiösa. Om det jag skriver inte är perfekt kommer ingen att vilja läsa. Kanske det är tvärtom, om det är för perfekt kommer ingen att vilja läsa.

dela-innehall

Ibland kan ett påstående, en uppmaning, en beskrivning, en känsla räcka – men inte allt på en gång. Ibland behövs det betydligt mer för att skapa intresse och engagemang.

Jag läste någonstans en undran: [Tweet ”Om ingen engagerar sig i den här texten, finns den då?”]Ungefär som att undra om det låter när ett träd faller i skogen när ingen är där? Utan återkoppling kan en text vara hur bra som helst, men den är ändå ganska värdelös.

 

Förändring sker över tid

Först gick vi till skomakaren för skor, smeden för spik och kedjor, slaktaren för kött etc för att senare gå till handelsboden, varuhuset, köpcentret och nu handlar vi via Internet. Det har alltid handlat om att vi vill handla smidigare till bättre priser. Idag kan vi se tillbaka på några digitala epoker – förändringar som har påverkat vårt digitala beteende.

Kommer ni ihåg när vi pluggade in på Internet via telefonjacket och hur det lät när signalen skickades iväg? Första gångerna vi laddade upp fantastiska bilder – en rad åt gången uppenbarades på skärmen. Det var något helt nytt och lite skrämmande.

Någonstans på vägen insåg jag att jag måste också ha en hemsida. När alla sen hade sina hemsidor kom nästa steg. Vi måste också kunna bli hittade. Det räcker ju inte bara med att ha en webbsida simmande i ett hav av sidor med liknande innehåll.

Idag är vi medvetna och hyfsat duktiga på att sökmotoroptimera vårt innehåll. Det finns tilläggsprogram och verktyg som hjälper oss att anpassa och maximera våra möjligheter att blir mer sökbara. När Sociala Medier och mobila enheter har blivit vardag för de allra flesta av oss ändras det digitala landskapet en gång till.

Varje gång vi ändrar något blir det oerhört svårt att vara marknadsförare och hitta ut till vår målgrupp. Det påstås att det kommer att vara minst 500% mer information inom några år på Internet. 75% av allt innehåll kommer att produceras av konsumenter med groupisar, selfisar och kattbilder. Det är det vi konkurrerar med.

 

Innehållskonsumtionen exploderar

Innehållskonsumtionen ökar hela tiden. Frågan är hur mycket mer vi klarar av att konsumera? Det måste finnas en gräns för hur mycket info som kan finnas. Något måste förändras!

Det finns dagligen minst 1,500 inlägg bara på Facebook som du kan ta del av. För de flesta är det alldeles för mycket. En del FB-nätverkare med många följare och vänner skapar grupper för att få mer fokuserat innehåll. Men grupper är inte sökbara. En av de första digitala epokernas grundutmaningar.

Det finns t.o.m. de som påstår att det är de stora nätverken som gör att de också tjänar pengar på Facebook och Sociala Medier. Det blir nästan en klubb för inbördes beundran där nätverkarna klappar varandra på ryggen. Jag vill ju gärna fortsätta att hoppas och tro att det är viktigare vad vi producerar och delar med oss av och inte till hur många.

 

Ge bort bra information?!

Alla pratar om att du måste ge bort bra innehåll. Du måste ge innan du kan få eller ta tillbaka. Om du hela tiden ger bort innehåll med hög kvalitet blir mottagarna mer villiga att betala den gången du ber om betalning. De vill helt enkelt ge tillbaka det du en gång så frikostigt bjudit på.

Bra innehåll är bara starten. Du måste ha en strategi för nästa steg. Delandet. [Tweet ”Kanske är det sociala delandet det viktigaste som finns inom digital marknadsföring.”] Det du delar med dig av har du oftast läst och är mer lojal till.

Milleniegenerationen är inte varumärkestrogna som tidigare generationer. Men de är lojala till sina vänner. Det som delas av en vän uppfattas som trovärdigt. De är lika noga med vad det delar som de är med vad de köper för kläder. Det vi delar eller låter bli att dela påverkar vad som händer senare.

Det går liksom inte längre att slåss genom att producera mer. Jag blev inspirerad att skriva den här texten av tre föreläsningar på konferensen: Social Media Marketing World 2015.

Du hittar föreläsarnas hemsidor här: Pat Flynn, Michael O´Neal och Mark Schaefer

 

%d bloggare gillar detta: