Visserligen har jag haft ett Instagramkonto i flera år, men jag har liksom aldrig blivit riktigt biten. Det är först nu när jag har en betydligt bättre kamera i telefonen som jag har sett värdet i att dela bilder. Kanske är det också så att även en skomakare inser ibland att han behöver nya skor. Möjligtvis har det också med att göra att fler företag har hittat Instagram och det numer finns över 300 miljoner användare. Det växer kan man gott säga.

Varje kanal har ju sina fördelar och nackdelar och du måste anpassa ditt innehåll för var och en. För att du ska komma igång på ett hyfsat professionellt sätt med Instagram har jag listat ett par saker som du behöver vara noga med från början.

 

Länka till din hemsida 

På Instagram är det mindre utrymme att göra en proffsig presentation av företaget eller dig som person än på andra kanaler. Det finns inget naturligt ställe att lägga in länkar som du vill att följare och besökare ska hitta.

Jag menar, när dina följare besöker ditt Instagramflöde så funderar de förstås på var kan de hitta de här produkterna eller var de kan beställa de här tjänsterna – då måste du göra det lätt för dem att hitta dig. Det enda ställe som du kan lägga en länk är i din presentation (din Bio).

Så, samtidigt som du gör din presentation, var noga med att lägga till den länk som du vill att dina besökare och följare ska hitta till, t.ex. din blogg eller hemsida.

 

Nätverka med andra Instagramanvändare

Som vanligt på sociala medier handlar det om att nätverka. Här mer än någonsin. Följ andra för att få följare helt enkelt. Du hittar intressanta konton att följa genom att söka på relevanta #hashtags eller kolla vilka de följer som följer dig. Sen måste du förstås engagera dig. Du behöver ju inte gilla festande och saker som du inte vill bli förknippad med – men du bör definitivt kommentera på foton där du tycker det verkar vettigt att göra så.

Kom ihåg att svara på kommentarer som du får på dina egna inlägg. Starta en konversation, det är ju det du vill – skapa relationer.

 

Använd lagom mycket #hashtags

Jag älskar att komma från Mellanmjölkens land som Jonas Gardell säger. Det är så skönt att säga att något ska vara lagom mycket. Budskapet är att när det blir för många #hashtags så är det ingen som orkar läsa. Om över 90% av Instagraminläggen innehåller mellan en och sju taggar så borde det vara ett bra riktmärke.

Anledningen till att du lägger till taggar är ju att fler ska kunna söka och hitta ditt inlägg. Men om du konstant skriver hashtags som ingen förstår eller någonsin kommer att söka efter är det ganska meningslöst. Samtidigt kan det vara bra om du kan hitta en eller ett par som du lägger beslag på. Dvs. som du återkommande använder och som på det sättet blir en del av ditt varumärke.

 

Var försiktig med säljet

Som i alla andra sociala mediekanaler är de inte till för att sälja, även om det är just det alla företag i slutändan vill. Men om du ständigt publicerar reasaker, nytt i butiken eller erbjudanden på andra sätt tröttnar dina följare snabbare än snart. Du tjänar på att hellre publicera bilder när dina produkter är i användning. Lite mer subtilt och mycket snällare.

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Publicera lagom mycket bilder

Igen, ordet lagom är fantastiskt användbart. I det här fallet finns det inga konkreta direktiv för vad som är lagom för just dina följare. Det beror liksom på. Det viktiga är att du är medveten om att det kan både bli för mycket och för lite. Du får prova dig fram och se vad som händer.

Postar du alldeles för ofta kommer dina följare att känna sig som om de blir spammade. Och gör du för sällan undrar de om ditt varumärke fortfarande lever, om du bara är lat eller om du struntar i följarna som finns där.

Som på alla kanaler måste målet vara att vara kontinuerlig och konsekvent. Jag vet att det är svårt att alltid vara tillgänglig och dessutom ta foton som är relevanta och spännande för just det tillfället. Men det går att schemalägga inlägg även till Instagram från t.ex. Hootsuite som jag använder.

För att det ska fungera behöver du ett antal bilder som inte är tidskänsliga, bilder som du kan använda oavsett årstid och tid på dygnet. Ta för vana att ta neutrala bilder som är tilltalande och som du på något sätt kan koppla till din verksamhet eller dina budskap.

 

Se till att bilderna har hög kvalitet

Visserligen anser jag att Pinterest ställer högre krav på bildkvaliteten än vad Instagram gör. Men du bör ändå fundera på hur du vill att dina bilder ska vara. Med de filter som finns inom appen är det hyfsat lätt att göra ett intryck och avtryck. Du kan förändra skärpa, kontraster, luta bilden m.m. som lurar ögat att bilden är bättre än vad den var från början.

Men eftersom det än så länge är en mobilapp, där webbversion är tråkig och inget som någon använder, är det underförstått att det är bilder som tas i farten med en mobiltelefon. Jag rekommenderar också att du tar flera bilder på motivet, men inte i själva appen, utan direkt med mobilkameran. Normalt brukar det bli bättre bilder på det sättet.

Om du hittar ett sätt att fotografera som fungerar för dig, fortsätt i samma spår. Det är också ett sätt att sticka ut och skapa ett varumärke, ett sätt att känna igen just dina bilder om alla bilder har samma manér eller t.ex. filter.

Jag brukar säga till mina kunder att de ska välja den kanal som är naturligast för dem att använda. Är du en twittrare ska du förstås fokusera på Twitter, men fotar du oftare än twittrar är Instagram en perfekt kanal.

 

Flera konton från samma app

Alldeles nyligen underlättade Instagram för oss som är redaktörer för flera varumärken. Från samma app kan vi koppla flera Insta-konton och på det sättet lätt uppdatera alla våra tillgängliga konton. Det gäller förstås för dig som vill skilja på ditt privata konto och ditt företagskonto också. Nu slipper du lägga till familjebilder och bilder från skidsemestern på ditt företagskonto.

Leta reda på tre punkter eller kugghjulet högst upp till höger under din profil i appen, scrolla långt ner och välj lägg till konto. Sen är det enkelt att växla bara genom att klicka på pilen bredvid användarnamnet.

 

Jag är fascinerad av hur alla dessa nätverk och sociala kontakter fungerar. För att vara en högst moderat Instagramanvändare med runt 80 bilder publicerade totalt… (jag vet, det är alldeles för lite) har jag ändå 30% fler följare än jag följer själv. Var kommer de ifrån? Varför följer de mig? Än så länge har jag ju inte bidragit i någon större utsträckning. Men det ska bli ändring på det nu. Om nu någon har tagit sig mödan att välja att följa mitt flöde vill jag ju gärna bidra på ett positivt sätt.

Prova du också, du kanske bli positivt överraskad. www.instagram.com/nordinspire

%d bloggare gillar detta: