Vi gör det vi tror på, och vi följer andra som vi tror på. Stora ledare delar med sig av sina drömmar och andra vill dela den drömmen. Kan det vara så enkelt?
Jag har själv funderat mycket på hur det kommer sig att en del lyckas få med sig och inspirera den stora massan. Hur en del kommer förbi innovatörerna och ”early adopters” för att nå den stora majoriteten är på något sätt nyckeln till framgång. Men, sen såg jag den här TED-filmen och blev så fantastiskt medveten. För någonstans undermedvetet så är är det precis så här jag ser på allt från personlig kommunikation till hur vi kommunicerar varumärken.
Varje gång vi har kurser i marknadsföring för nyföretagare så pratar vi om det, hur viktigt det är att de förmedlar känslan av sitt företag. Vad är det som de vill säga med hjärtat? Det ligger egentligen i allt vi säger när vi undervisar, men sällan så tydligt som hos Simon Sinek. Jag är lycklig över att ha förstått och fått en modell som är sann. En modell som Simon i filmen hänvisar så väl till Apples som till Martin Luther Kings framgångar.
Men jag tror också till skillnad mot Simon att vi drivs av vårt eget Varför i lika stor utsträckning som av de inspirerade ledarnas varför. Genom att fråga din omgivning, dina medarbetare, din grupp eller ditt lag, varför de gör det dem gör – vad som finns bakom allt de gör varje dag – kan du hitta vad som driver och inspirerar dem att göra ännu mer och bättre.
Idag ska vi till Stockholm och tala om kommunikation för Socialstyrelsen, på Fotografiska museumet. En tanke i sig, att kommunicera mitt bland en massa bilder som i sig påstås säga mer än tusen ord. Men utmaningen är en inspiration, för vi tror på att om du blir medveten om hur du kommunicerar så kan du övertyga fler och lättare. Därför gör vi det vi gör. Och vi tror på att fler behöver få verktygen och har rätt att ta kontroll över sin egen argumentation.
Vad tror du på? Varför gör du det du gör?