Jag är fascinerad över hur mycket traditionell marknadsföring som fortfarande existerar. Här i USA får jag dagligen reklam i brevlådan med kuponghäften och flyers som säljer in lokala tjänster som att hjälpa till med gräsmattan, utrota skadeinsekter eller erbjuda veckostädning. Men fler och fler småföretagare börjar tappa sugen när det gäller att finnas med i kupongkataloger, delta på mässor och ha halvsidesannonser i lokaltidningen. Det finns flera anledningar till det.

För det första: Det finns inget mer kostsamt sätt att marknadsföra sig på än att hyra in sig på annans mark, dvs någon annans tidning, TV-kanal eller mässa.

För det andra: Det har visat sig att det inte ger lika mycket nya leads som det gjorde tidigare.

Framtiden är här och vi behöver vända upp och ned på hur vi ser på marknadsföring. Nu handlar det inte lika mycket om att hitta nya kunder som att bli hittad av kunderna. För visst är det så att kunderna finns där ute. De letar fortfarande efter lösningar, vill prova nya tjänster och köpa vad det nu är de vill ha. De har bara förändrat sättet som de gör det på. I och med det har också hur vi konsumerar reklam och information förändrats.

[Tweet ”Idag handlar det om att bli hittad av kunderna, förr var det företagen som hittade kunderna. ”]

Jag är också fascinerad över vilken otrolig källa till information som jag har tillgång till i min handväska eller ficka genom min smartphone. Där finns allt jag behöver. Jag kan betala räkningar, boka flygbiljetter och hotellnätter, föra över pengar till sönerna, skicka ett meddelande till min svägerska, köpa bussbiljett och… ta reda på när inbördeskriget började i USA.

Jag behöver inte ens åka till den där mässan eller den där konferensen om jag inte vill. Det brukar alltid finnas billigare biljetter för att delta online. Du kan göra en 360° tur via YouTube på mässan och ta del av seminarierna efteråt via presentationer eller videos. All produktinformation, svar och omdömen du någonsin kan behöva kan du få utan att behöva gå utanför dörren. Du kan t.o.m. ta din kandidat- och mastersexamen på distans via nätet.

 

Flytta in på Nya Köpvägen!

Så, för att se till att ha ett inflöde av nya kunder måste företagen se till att finnas på den nya vägen där köpare tar sig fram. De måste finnas där kunderna ställer frågor, lär sig mer och tar beslut om köp.

Jag säger inte att all aktivitet ska flytta till nätet. Men småföretagare måste inse att det är via webbnärvaron, som de lär sina kunder allt om företaget och produkterna eller tjänsterna.

Du kan se varje del av den där webbnärvaron som vägskyltar på vägen mot ett utstakat mål, och målet är ditt företag. Skyltarna är din Facebooksida och ditt Twitterkonto, som signalerar att det finns något där borta, en introduktion till att det snart kommer en sväng eller rondell. Bloggen är skylten som attraherar de som letar efter saker att upptäcka på vägen. Skyltarna är också webbkonferensen som visar mötesplatser för de som är intresserade att lära sig mer om en specifik sak – som skylten till ett museum eller ett universitet. All närvaro är skyltar som visar vägen till just ditt företag.

Roadsigns2

Småföretagare kan inte längre skicka iväg ett erbjudande via post eller e-post och tro att det räcker. Du måste bygga din publik, dina följare, dina leads på nätet. Du måste ge kunderna tillfälle att själva ta reda på om allt du säger är sant. Det är inte alltid det räcker med att bli hittad genom de som söker på Google. Du behöver göra mer.

Du behöver visa att du finns genom annonsering online. Annonseringen är oftast billigare än tryckta annonser och normalt betalar du bara för de träffar, klick du får. Kan du få hjälp med att bli intervjuad och publicerad är det ännu bättre. Allra bäst är förstås om dina kunder delar med sig och rekommenderar det du erbjuder.

 

Annonsering

Om du har en e-postkurs, ett webbinar eller en serie bloggartiklar som verkligen ger värde till mottagarna kan det absolut vara värt att lägga en krona eller två på att annonsera, kanske främst på Facebook. Länka till innehållet, anmälan eller en landningssida som mer beskriver ditt erbjudande som förstås är gratis.

Visserligen medför det en kostnad, än så länge inte speciellt stor om man jämför med traditonella media. Men det är bevisat ett bra sätt att driva trafik till innehåll som är attraktivt för dina potentiella kunder.

 

PR

Det här är något som jag själv behöver bli betydligt bättre på. Visserligen har jag skrivit artiklar, blivit intervjuad och gästbloggat över tid. Men nu var det ett tag sen. Det är dags att kavla upp ärmarna. Jag måste ta tillbaka kontakterna jag har haft med journalister och redaktörer för vissa onlinesidor. Jag behöver erbjuda min kunskap och kortare artiklar som är färdiga för publicering.

Först måste jag förstås ha något att säga… Men att använda relevant press och media i samarbete med sociala medier kan ge återklang och spridning.

 

Rekommendationer

Jag måste skapa förutsättningar för mina nöjda kunder och följare att lätt kunna rekommendera mig vidare. Först måste jag förstås inse att alla mina kunder är potentiella referenser. Ofta är leads du får via en rekommendation de allra hetaste. Då gäller det att agera snabbt.

Om du hittar ett sätt att alltid göra det lätt för dina kunder, kontakter, gillare och följare att dela med sig får du garanterat fler leads att jobba på. De flesta kanaler har idag färdiga lösningar för delningsknappar både för Sociala Mediekanaler men även för att skicka vidare via e-post eller helt enkelt spara för att återkomma till längre fram.

Om jag regelbundet annonserar om mina webbinars, utbildningar, föreläsningar och bloggartiklar samtidigt som jag regelbundet blir omnämnd och intervjuad hos andra samt gör det lätt för mina kunder att rekommendera mig, har jag skapat möjlighet för att ha ett konstant inflöde av nya potentiella kunder.

Jag menar, det snabbaste sättet att öka omsättningen är att jobba på heta kontakter. Ni vet de där som nästan har foten inne redan. De gillar varumärket, de gillar dig, de gillar produkterna och tjänsterna men har inte kommit till skott. Det är nu försäljningen börjar. Men det tar vi i nästa blogginlägg.

 

 

#wanted, #inspire, #härvarande, #närvaro

%d bloggare gillar detta: