Om den här kursen
Oavsett om du vet vad du vill åstadkomma med ditt bloggande eller inte underlättar det om du har en del saker på plats från början. Den här lektionen hjälper dig att öppna en del dörrar, att ta första stegen och att utforska vilken väg som verkar mest lovande.
Helst skulle jag vilja säga att det bara är att sätta igång. Ungefär lika dumt svara som när jag pratar med mina vänner om att jag behöver gå ner i vikt. Om det bara vore att sätta igång hade jag redan förlorat mina extra kilon. Det finns en tröskel som ibland känns oooootroligt hög.
För det första finns det många olika bloggverktyg att välja mellan. De flesta av mina kollegor, mig själv inkluderad, brukar rekommendera Wordpress. Där finns det möjlighet att skapa sidor och extra tillägg som jag inte ens visste att jag ville ha innan jag började undersöka möjligheterna. Det är svårt att veta innan vilka möjligheter jag önskar som blivande bloggare. Här är några olika val du måste göra:
Egen domän
Wordpress är den mest använda, men har du en annan plattform för din hemsida fungerar det säkert lika bra.
Du behöver ett webbhotell om du inte redan har en hemsida.
Den här kursen inkluderar tyvärr inte hur du skaffar och skapar en egen hemsida.
Bloggplattform
Det finns många att välja mellan, här är några:
LinkedInartiklar
Skriv dina artiklar direkt på LinkedIn och få ett bibliotek av bra innehåll tillgängligt för ditt nätverk m.fl.
När jag började blogga experimenterade jag med olika namn men alltid under själva plattformens domännamn, t.ex. wordpress.com/inspireramera . Min nuvarande adress nordinspire.se kom betydligt senare. Inte förrän 2011 flyttade jag över hela min hemsida till Wordpress och fick en betydligt bättre integrering och helhet.
Jag funderar fortfarande om jag hellre borde blogga under mitt namn: Lena Nordin-Andersson, men efter många år med Nordinspire, börjar det bli så etablerat att jag låter det vara kvar. För din egen del, tänk till ordentligt innan. Total kontroll på namn och egen hemsida eller tillsammans med andra bloggare på en plattform?
Idag dominerar Wordpress för hela världens bloggare. Mest för att det är vad som kallas open source, vilket betyder att vem som helst (i stort sett) kan hjälpa till att förbättra plattformen och skapa tilläggsverktyg som underlättar för användarna. Med andra ord ett verktyg som ständigt är uppdaterat.
Wordpress har också 1000-tals mallar att välja bland. Många är helt gratis. En del kostar några kronor. Välj gärna en mall som du får betala för. Jämför gärna det med PowerPoints clipart-bilder. De som är helt gratis blir snart använda av alla. Det är bra med illustrationer men när ”alla” använder samma illustrationer i sina presentationer blir det snart oproffsigt. Det är likadant på webben och med din hemsida.
En mall är formen på din bloggsida. Hur rubrikområdet ser ut, vilken sorts menyer du har, typsnitt, färger och andra saker i layouten.
Wordpress är gjort för oss som inte kan eller vill kunna programmera men kan också användas av dem som kan ”knacka kod” och kan en del om css-profiler. (fråga mig inte, jag är bara en duktiga användare). Meningen är ju att du ska göra det du är bäst på - att blogga!
När du köper ditt eget domännamn (som jag har nordinspire.se ) kan du alltid ta med dig din blogg och din hemsida till vilken leverantör av webbhotell som helst. Det finns många olika leverantörer av webbhotell, som t.ex. One.com , Surftown , Binero , Quicknet och Loopia som jag använder mig av. Det är alltså där du köper både ditt domännamn och webbhotell, dvs stället som dina sidor sparas på.
Tänk också på att välja ett namn som är lätt att komma ihåg och stava rätt.
Om du använder dig av Blogger , Typepad eller Wordpress.com , som alla är gratis bloggplattformar blir du beroende av deras givna webbadresser. Det betyder att om du skulle vilja flytta din blogg i framtiden måste du skapa en ny bloggadress - och riskerar att förlora en del läsare på vägen.
Blogg.se är ett verktyg som många svenskar använder sig av. Men, det är mer ett verktyg för privatbloggar. Har du din blogg där visas det reklam på din sida som du inte får betalt för. Jag rekommenderar det inte som en företagsblogg.
Om du menar allvar med att blogga - köp ett domännamn . Om du tänker skapa dig ett starkt personlig varumärke online som expert inom ditt område - behöver du ha ett namn som reflekterar det du levererar. Ett namn som hjälper dig att bli hittad.
Om du använder bloggen som en marknadsföringsplattform för en produkt bör förstås produkten namnges. Och om det är en företagsblogg måste den se ut och kännas som resten av företagets hemsida och grafiska profil.
Alla verktyg är ganska lättanvända. Några är mer lättanvända än andra, men brukar då också vara mer styrda och begränsa bl.a. layouten. Men har du normal datakompetens och kan t.ex. Word hyfsat brukar det gå bra med vilken som.
Du behöver inte ha allt på plats för att komma igång att skriva och samla på dig inlägg. Fortsätt gärna kursen för att få allt klart för dig innan du sätter igång med domännamn och webbhotell, så att det inte blir ett hinder för dig att gå vidare.
När du har kommit längre, och tagit ett mer definitivt beslut är det lättare att också ta tag i det rent tekniska.
Har du redan ett LinkedInkonto är det kanske det enklaste sättet att komma igång med att sätta ord på din kunskap och dela med dig av din expertis. Där har du redan ett nätverk av kontakter som vet vem du är och kanske en del om vad du kan.
Det enda du behöver göra är att gå in på ditt konto och titta i rutan där du normalt publicerar dina statusuppdateringar. Direkt under kan du se med blå text: skriv en artikel. Det här är en så länge en funktion som bara finns när du loggar in via din stationära dator eller laptop. Mobilt finns funktionen inte än.
Eftersom alla Sociala Medieplattformar vill att vi ska stanna kvar på deras plattform premieras förstås artiklar skrivna direkt på LinkedIn framför de som länkas ut till t.ex. din blogg på egen domän. Med det sagt... även om du också har en egen domän, kan du ju kopiera den texten och göra en artikel på LinkedIn också, om du vill.
Så här ser det ut när du klickat på texten "skriv en artikel".
Du har nästan lika många möjligheter som i vilket annat bloggverktyg som helst. Lite trubbigt kan det upplevas när det gäller layout. Men du kan lägga till bilder, filmer, presentationer och kodade avsnitt i texten om du kan och vill.
Att börja blogga på LinkedIn kräver inga förberedelser eller kunskap. Har du ett konto är det bara att sätta igång.
Vad du än väljer, är det viktigast att du börjar än hur du börjar. Du kan alltid ändra dig och förbättra på vägen.
Grattis, nu är du igång. Genom ditt beslut att börja blogga kan mycket hända, t.ex.
Då har vi precis bara börjat...
Då kör vi igång med första lektionen. Här får du chans att identifiera vad som har gjort att du hittills inte har tagit tag i saken för att starta en företagsblogg. Det är mer vanligt än du tror. Med insikt att fler är som du kanske det går lättare att komma igång.
Jag brukar ofta tänka på Alice i Underlandet och hennes möte med katten precis i en vägkorsning. Alice frågar snällt: "Vilken väg ska jag välja?" och katten svarar lite spjuveraktigt: "Det beror på vart du vill komma." varpå Alice svarar: "Det vet jag inte". Kattens svar kommer snabbt och självklart: "Då spelar det ingen roll vilken väg du väljer."
Även om du ännu inte bestämt dig för vad du vill åstadkomma med ditt bloggande kan du göra en del förberedelser för att komma igång bättre. Den här lektionen ger dig en del tips för att välja rätt från början.