I skrivande stund är det glasklart för mig att kvalitet går före kvantitet, iaf när vi pratar innehåll i de digitala kanalerna och då företrädesvis företagsbloggen. Jag gjorde det i våras och jag gör det nu – deltar i en utmaning där det dagliga bloggandet står i fokus. Helt klart passar det den privata bloggaren, iakttagaren och skribenten bättre än företagaren. Kvaliteten på mina inlägg svajar betydligt mer än jag egentligen vill. Ändå håller jag kvar vid utmaningen, en vecka kvar – ett inlägg om dagen.
Det som framförallt blir lidande är innehållet. Det rimmar illa med mina inlägg om att det är viktigt med bra innehåll och hur företag genom sina bloggartiklar kan skapa ett starkare varumärke.
Mitt i allt bloggande har jag mött kunder och bollat idéer om hur de bäst kan synas digitalt, vilken hub de ska ha, vilka kanaler i Sociala Medier som passar bäst etc. Förutom det har vi diskuterat hur hanterar man allt innehåll som ska nå kunder och potentiella intressenter. Hur organiserar, väljer och tar jag som företagare hand om informationen, sprider den på rätt kanaler och fördelar i tid?
När det gäller innehåll finns det ändå en del riktlinjer beroende på vilket mål du har med dina närvaro. Innehåll kan se så olika ut. Här har du fyra olika perspektiv:
Skapa en bra upplevelse för dina läsare
- Var selektiv – Se till att det är välrenommerade källor du relaterar och länkar till – det ska vara högkvalitativt innehåll.
- Använd kreativa inslag – Lägg till mer genom hashtaggar, vinefilmer, Instagramfoton m.m. Innehåll är mer än text.
- Använd teman – Det är lättare att samla material runt en specifik tanke eller ett ämne. Genom att följa ett tema blir du lättare fokuserad.
Bygga relation med din målgrupp
- Fånga målgruppen – Innan du publicerar något, svara alltid på frågan: Varför skulle det här vara intressant för min målgrupp?
- Utse dina ambassadörer – Bygg en lista av ambassadörer från bloggar, kontaktlistor och på Sociala Medier, som hjälper dig att dela, länka och kommentera dina inlägg.
- Hitta fler vägar att nå ut – Samma material kan återanvändas på flera sätt, som nyhetsbrev, webbinar eller nedladdningsbara pdf-flyers m.m.
Öka ditt varumärkes synlighet
- Lyft fram dina rekommendationer – När du får ett omdöme, en positiv kommentar, var där och lyft fram det. Berätta, gläd dig och sprid vidare.
- Visa istället för att berätta – Använd bloggen för att visa exempel – men gör också rapporter och infographics för att bekräfta resultaten.
- Lyft dina fördelar – Låt bli att sälja. Det har ingen plats i text som ska vara till nytta för läsaren.
Positionera dig som expert
- Det måste vara mödan värt – Se till att läsarna tycker att det är värt mödan att läsa din text. Din egen erfarenhet och expertis ska lysa igenom.
- Omformulera och gör det proffsigt – En del material finns förstås hos dina konkurrenter också. Se till att det du levererar är dina ord och ur din synvinkel.
- Lägg till sammanhang – Utifrån din marknadsposition och geografiska utgångspunkt – vad känns extra viktigt för din målgrupp? Hur ser ditt sammanhang ut?
Det är lätt att lära andra men svårt att vara skomakarens son. Som småföretagare mestadels agerande i Mellansverige är mitt nätverk begränsat men ändå etablerat. Jag har några trogna ambassadörer, mitt varumärke är starkt hos de redan frälsta. För mig är det lätt att fastna i att positionera mig som expert. För där är jag redan.
Vad jag behöver göra för att utveckla min egen verksamhet och min webbnärvaro är att ta steg in i att öka varumärkets synlighet och bygga en ännu starkare relation med min målgrupp.
Vad behöver du göra?