Visserligen är det svamptider och en del av oss är fantastiska svamphittare medan andra, som jag får förlita oss på att vid något tillfälle bli bjuden hem till någon som gärna delar med sig. Men det är också skoltider, terminerna har tagit fart och debatten om skolan fortsätter. Det är fascinerande hur diskussionerna svallar från den ena extrema åsikten till den andra. Idag pratas det mycket om ett entreprenöriellt lärande. Vad betyder det?

När jag läste entreprenörskap på Högskolan gjorde vi en undersökning om det gick att hitta egenskaper eller andra individuella fördelar som definierar bra entreprenörskap. Vårt resultat var entydigt – det krävs tre saker, tre K:n, Kreativitet, Kommunikation och ett stort Kontaktnät. Hur går det att omforma till en entreprenöriell skola?

Kreativitet
Den känns ganska självklar. Vi är på väg att lämna den gamla devisen: ”Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större” till motsatsen: ”Att tänka rätt är stort men att tänka fritt är större”.  Det betyder i praktiken att vi låter våra studenter vara mer fria, och tänka, ni vet, utanför boxen. (vad nu det betyder). Framförallt handlar det om att den som lär ut, ställer frågorna på ett öppnare och mer tillgänligt sätt. Personligen har jag länge praktiserat ett mer fritt inlärande. Men med vuxna studenter kan jag meddela att det är svårt. De har i sig att det ska vara rätt. Vilket medför att jag ofta får frågan: Hur vill du ha det?

Kreativitet är förmågan att skapa nytt utifrån befintligt. Det är att se lösningar och nya idéer i det som presenteras. Det är också att våga… vilket inte är en svensk egenskap precis.

Kommunikation
Länge har vi förstått att det är viktigt att kunna kommunicera. Alla arbetsgivare ställer krav på förmågan att föra dialog och kunna samarbeta, kommunicera. Men väldigt sälla får vi lära oss hur. Det märker vi dagligen i våra utbildningar och föreläsningar. Törsten efter mer kunskap är stor och här finns det mycket att lära. Det handlar inte bara om att skriva och läsa, det handlar minst lika mycket om att lyssna och tala.

Kontaktnät
Hur kommer kontaktnätet in i skolan. Hur ska vi lära våra unga elever att det är viktigt med bra kontakter. Och att det handlar om att de själva är tillgängliga, generösa, positiva m.m. för att lämna efter sig goda avtryck. För du kan aldrig använda ditt kontaktnät om ditt varumärke är fläckat.

Tror ni att det är det här som skolan menar med ett entreprenöriellt lärande?

fotograf, titta här: http://www.viktoriacederberg.se

%d bloggare gillar detta: