Jag kommer ihåg när jag började föreläsa i slutet på 90-talet, när jag fortfarande hade en hel del inspirationsföreläsningar och pratade om din attityd och din inställning. Ganska ofta använde jag mig av vad som kallas för Pikesyndromet, eller gäddsyndromet. Ni vet den där berättelsen när den stora fisken simmar i akvariet och ser småfiskarna, sin föda, men kommer inte åt dem för det är en glasskiva mellan.

Gäddan slår huvudet i glaset att antal gånger till han har lärt sig att det inte går. Så plötsligt en dag så tar någon bort glasskivan… men tyvärr blev det ingen föda för gäddan iaf. För han tror att glasskivan fortfarande är kvar och anstränger sig inte för att fånga småfiskarna.

Det är ett experiment som genomfördes för länge sen och sen upprepats flera gånger. Du kan säkert hitta några exempel på t.ex. Youtube.

Poängen är att vad vi lärt oss en gång tror vi fortfarande gäller. Det är många där ute som lider av gäddsyndromet. De förstår inte den förändring som har skett runtomkring dem. De går runt som om det fortfarande bara var de stora mediemogulerna som kan nå ut till den stora massan av kunder genom sina etablerade kanaler.

Om du ska kunna bryta några barriärer eller regler för att bli synlig i den digitala världen och hos dina kunder, behöver du först förstå vad som pågår runt om oss.

 

Den digitala revolutionen

För första gången i världshistorien har alla tillgång till egna publiceringskanaler

Ibland blir vi själva överraskade över vad våra kanaler kan göra för oss. Som när Grant Leboff från stickmarketing.com satt på en flygplats och skrev en bloggartikel. Fullt upptagen med ord, formatering och bildbehandling förlorade han uppfattning om både tid och rum. Så till den grad att han nästan höll på att missa sin anslutning.

Snabbt som bara den laddade han en länk på sin Facebooksida till artikeln han just skrivit. Bara till Facebook, inga andra kanaler. Sen rusade han till gaten och satte sig i lugn och ro på sin plats i planet. När han landade på andra sidan kontinenten några timmar senare hade 40,000 redan sett artikeln.

För bara drygt 10 år sedan hade det varit helt omöjligt. Mediaföretagen var de stora publicisterna och bestämde var och när något kunde publiceras. Idag ser det helt annorlunda ut.

Är det något vi kan säga så är att det inte råder någon brist på information längre. Vi kan väl t.o.m. påstå att det är ett överflöd av information. Det betyder att mitt den här fantastiska möjligheten att själv skapa en trogen publik, så är det svårt att sticka ut. Det finns som sagt sanslöst mycket information där ute.

 

Du måste ha en strategi för att sprida ditt innehåll

Även om du har en strategi för hur kan publicera ditt innehåll måste du också ha ett system för hur ditt innehåll kan spridas och delas. Det måste vara lätt att dela med sig mellan plattformar och över stora nätverk av kontakter.

Visste ni att prins William (England) och Kate publicerade själva nyheten om sin förlovning på sin officiella FB-sida innan den spreds till andra kanaler. Det var deras följare på FB som först kunde ta del av nyheten. Det samma hände när de födde sonen George. Då var det Twitter som blev deras första kanalval.

Mycket är förstås publicerat via deras kommunikatörer, men visst känns det här som om det är ”mamma” som har uppdaterat själv?

Skärmavbild 2016-05-23 kl. 08.43.26

 

Marknadsföring brukade vara konsten att avbryta någon annans publik. Ni vet som när vi avbryts i TV-tittandet. Det är TV-kanalens publik, men det är någon annan som har lånat, betalat för att utnyttja utrymmet en stund – annonsören.

Idag finns det så många kanaler att det inte finns någon naturlig publik att avbryta. Din hemsida har antagligen ingen stor, återkommande publik som besöker din sida kl. 20.00 på onsdagar eller tittar in på bloggen tillsammans med morgonkaffet. Har du det är det bara att säga Grattis!

Din kanal kan vara hur bra som helst, men hur vet publiken det?

 

Hur bra är det du publicerar?

Så fort jag hade skrivit rubriken fick jag nervösa ryckningar, för hur bra är det jag producerar? Som med allt annat är säkert en hel del kanonbra och en del artiklar borde jag gömma bakom så mycket brandväggar som möjligt – det mesta är ändå helt ok.

Vad som gör att någon tycker att TV4 är den bästa eller sämsta TV-kanalen är en personlig bedömning av de TV-program som de sänder. Det innehåll som de levererar avgöra om jag väljer TV4 eller en annan TV-kanal.

Alla dina kanaler som du har, din hemsida, en Youtubekanal, en Podsändning, en FB-sida och en LinkedIn-sida eller annat – vad som gör de bra eller dåliga är det innehåll som du delar med dig av. Det kan vara sån´t som du producerat själv, men det kan också vara lånat material från andra producenter, det kallas kurerat innehåll.

[Tweet ”Det som gör att du får följare och gillare är hur bra innehållet som du delar med dig av är!”]

 

Förändringen beror på vår nya tillgång av kanaler!

Hela begreppet content marketing är alltså ett resultat av att vi alla kan vara producenter på våra egna kanaler. Du måste bara fylla det med något så att din publik, dina kunder, kommer tillbaka för mer.

Mitt i allt det här innehållet kan vi sen själva avbryta läsarnas eller tittarnas konsumtion av innehåll med reklambudskap, våra egna reklambudskap. Vi kan själva marknadsföra oss på våra kanaler. När du själv generöst har delat med dig av kunskap, idéer och underhållande innehåll är det helt ok att be om något tillbaka. Det är därför vi skapar allt det här innehållet, för att till slut få nya kunder.

 

Hur länge du måste hålla på, undrar du…

Men du kanske undrar hur ska ett litet företag kunna producera så mycket innehåll? Tja, du gör det genom att göra ett första inlägg eller en första video eller en första podsändningen, sen gör du det igen, och igen och igen. Ett steg i taget med mycket tålamod.

Hur långe du måste hålla på? Hur tänkte du nu? Hur länge vill du ha kvar din publik? För alltid är det enkla svaret, det är en filosofi, en företagsfilosofi. Du får aldrig nya kunder på en artikel (jodå, det kan väl hända… ) Men sannolikheten är större om du gör det fler gånger. Du vill ha lojala, återkommande, goda tittare/läsare/lyssnare.

De flesta startar inte ett företag för att hålla på med något i ett halvår eller ett år. Det är samma sak med content marketing, du måste fortsätta så länge som du bedriver din verksamhet. De går hand i hand.

Under vägen som vi kämpar oss vidare med det vi vet att vi måste göra kommer vi alla att tyngas av en av två saker, antingen tyngden av att upprätthålla disciplinen att publicera nytt innehåll hela tiden, eller tyngden av att ångra oss för att vi lät bli att skapa nytt. Antingen gör du det eller också gör du det inte.

För att hjälpa dig att veta vad, varför och hur skriver jag just nu en bok om content marketing, innehållsmarknadsföring. Men inte bara det, jag håller också på att ta fram en utbildning som hjälper dig steg för steg.

För att jag ska landa rätt i min kurs… berätta gärna vilket det största hindret är för dig som småföretagare, eller marknadsansvarig på ett medelstort företag, att komma igång. Vad är det du skulle behöva veta, kunna, göra för att få till en marknadsstrategi som är hållbar och resultatinriktat i den mobila och digitala värld vi lever i?

%d bloggare gillar detta: