Tro inte annat – men jag äääälskar Internet och Sociala Medier. Men visst kan jag se baksidorna. Näthatet, dålig källkontroll, oförsiktiga formuleringar, transparens på gott och ont. Å ena sidan så ger det mig möjlighet att hålla mig uppdaterad, vara en del i debatten, nyfiket lära mig mer och lätt fråga om jag är tveksam.
I går ramlade den här in i min inbox. För mig är det uppenbart att det är en bluff och jag skulle aldrig ens fundera på att att klicka för att bekräfta mitt konto. För det första har Apple aldrig skickat från Apple Inc. tidigare, för det andra är det här skickat till fel mailadress och för det tredje har jag aldrig sett att Apple har med foton när de skickar meddelanden om mitt konto. Det fanns alltså flera varningssignaler.
Uppenbarligen fungerar bluffmailen, annars skulle väl företagen som väljer att skicka ut dem aldrig fortsätta. På sätt och vis skulle jag vilja prova att klicka, bara för att se vad som händer. Samtidigt är jag försiktig och vill absolut inte ha in ett virus i mitt nätverk, min dator, mitt system.
Alla artiklar som cirkulerar och delas av oss alla, privatpersoner så väl som journalister och politiker bör hanteras med varsamhet. Om du är vaksam märker du att vissa avsändare förekommer mer frekvent hos privatpersoner och mer sällan hos journalister och politiker.
Den här listan över sidor som har tydliga rasistiska förtecken känns som en välkommen upplysning. Samtidigt kan det vara på plats att skicka ett varningsfinger till ursprungsartikeln också. Politism har också en politisk agenda. Samtidigt är de tydliga med sin politiska åsikt.
Jag delar inte politism.se värdegrund. Men jag tycker att det är viktigt att visa avsändare som du bör fundera på om du vill dela med dig av. Lika lätt som det är att få bra information är det att få mindre bra information. Det är också lika lätt att ta reda på hur relevant och korrekt din information är.
Du har ansvar för att dela med dig av information som hjälper snarare än stjälper. Du har ansvar för hur du agerar online. Du har ansvar för vilket attityd vi har och nivå vi kommunicerar på online. Du har ansvar!
Ingen vill känna sig lurad men vi blir alla påverkade. Blir våra flöden fyllda av samma sorts budskap är det lätt att ta det för sanning. Starkt känslomässiga budskap delas gärna och går snabbt viralt. Det betyder inte att de är sanna.
Tillsammans borde det vara lätt att vända skeppet och skapa en mer generös, uppmuntrande, korrekt och relevant upplevelse online. Det gör jag gärna till ett av mina missions… är det någon som hakar på?