Jag läste just på Pinterest att:
det inte är det du tror på som gör den du är – utan det är det du gör som räknas. Det gillar jag.

Det är samma logik som att du måste lära barn hur de ska bete sig genom hur du själv uppträder, inte genom vad du säger. Eller när jag föreläser om kommunikation och visar att orden är bara 5% av vårt budskap – resten är kroppsspråk och röstläge.

Det är lätt att säga: Nu är det nya tag som gäller – innan sommaren ska jag ha tappat x antal kilo.
Det är lätt att säga: Nu måste vi få ordning på vår marknadsföring också, till hösten ska vi ha en kommunikationsplan
Det är lätt att säga: Vi måste jobba smartare och mer produktivt, framförallt måste vi kommunicera bättre
Det är lätt att säga…

Men det är alltid svårare att göra. På något sätt kommer alltid verkligheten och vardagen in där emellan. Att hålla sig på tå och uppdaterad om vad som händer i sin bransch, samtidigt som du säljer, producerar, levererar och marknadsför kräver sin man eller kvinna.

Som småföretagare ställs du dagligen inför betydligt fler frågeställningar som kräver beslut än många anställda. Nej, jag säger inte att anställda inte måste ta beslut, jag säger att variationen och mängden av beslut är fler för småföretagare som har mer än en roll i sitt företag.

I veckan föreläste jag för en grupp anställda om hur viktigt det är att förstå hur jag själv uppfattas i min kommunikation och vad jag kan göra för att påverka så att mitt budskap går hem bättre. Jag blir alltid lika fascinerad av hur många det ändå är som tror att det är alla andra runt omkring som ska ändra sig och aldrig jag. Det är lätt att peka finger.

Nej, den här gruppen gjorde det inte mer än andra – men när vi gräver under ytan i organisationer så är det alltid alldeles för många som hellre pekar på andra än tar ansvar och VÅGAR ändra sig själv först. Det är beteendet som visar vem du är. Vill du uppfattas som en som tar hänsyn, är lyhörd, visar ödmjukhet, bryr sig om… tja, då är det bara upp till bevis. Vill du uppfattas som… ja, vaddå? är det ändå bara att agera enligt det.

Du är ditt eget personliga varumärke!
Make a statement – agera som du vill bli uppfattad!

Så – Vem är du?

 

 

 

Fotograf: Viktoria Cederberg 
%d bloggare gillar detta: