Dagens Eko eller Nu kör vi igen eller Har ni hört den förut eller… Det pratas om Sociala Medier hela tiden. I morse var jag på Rotaryfrukost – och även den organisationen inser att för att locka nya, unga medlemmar måste de välja att kommunicera i mer moderna kanaler. Samtidigt som det är en enorm hype, många talar om det och det nästan är en tävling om vem som snabbast kan lära sig och etablera sig på så många sätt som möjligt, finns det en viss känsla av mättnad och trötthet. Känns nästan som IT-bubblan för tiotal år sen. Finns det något rätt eller fel?

Innan jag svarar på frågan om rätt och fel, kan jag bara konstatera att de som äntligen börjar kunna mäta resultat: ROI (inklusive undertecknad), handlar det om att använda Sociala Medier utifrån varje organisations förutsättningar. Det, i förhållande vad målet med det aktiva deltagandet från början var. Jag tänkte att vi kunde ta två exempel.

Mål 1 – dagligt engagemang
Det här handlar självklart om närvaro. Det handlar om att varje dag kunna möta kunders direkta förfrågan på Facebook, eller besvara kritik från en blogg, eller att förmedla ett budskap om att bry sig. Det här handlar helt enkelt om att nöta ut skosulorna. Istället för att som tidigare gå alla steg och lägga flygblad i brevlådor använder du tiden till att nöta in din närvaro via Internet.

Det handlar om att alltid möta dagen med ett leende och möta kritik med omsorg för att hela tiden kommunicera det du kan bäst – värdet med ditt varumärke. Att vara tillgänglig för dina kunder, prospekts och andra intressenter där de förväntar sig och när de förväntar sig det. Men går det att få resultat av det?

För att nå ROI brukar det krävas någon form av ekonomiskt resultat, en intäkt i förhållande till den investering du har gjort. För även om Sociala Medier är gratis att delta i har du med ditt dagliga engagemang ändå lagt ner tid, som alltid är pengar. Med din dagliga närvaro utvidgar du ditt nätverk med den kunskap och information du levererar, men du utbildar också dina följare och anhängare om ditt varumärke och din kompetens, expertis. På det sättet kan du vara säker på att medvetenheten om att din organisation existerar och agera på marknaden ökar. Det är början för att nå fler kunder.

Om och när det ger riktiga affärer kan du vara säker på att det inte har med priset att göra, utan om den bild du har givit dem och det förtroende som medföljer. De har en föreställning om att du kan vara en del av den lösning som de behöver. Och visst kan det ge affärer – det har det gjort för mig. Men kanske en ännu viktigare fråga är – vad kostar det att inte engagera sig?

Mål 2 – kampanjer
Min inställning är förstås att det kan vara svårt att göra en kampanj om du inte har en daglig närvaro och ett stort engagemang. Men även om du är närvarande kan det ibland  krävas att du gör något extra. Precis som det gör irl (i riktiga livet). Ett kundevent, ett VIP-erbjudande, ett tillfälle att höja ribban och sätta igång djungeltrumman.

När strateger på sociala medier ska vara med och planera en organisations närvaro kan det ofta ingå en kampanj som är meningen ska gå som en löpeld (viral kampanj) genom alla kanaler. Länkar ska delas och filmer ska skickas vidare till nästa kontakt. Och det gör den – om det är tillräckligt mycket värde i det som produceras och publiceras.

Här finns det förstås möjligheter att mäta hur många gånger en film är sedd och hur många besökare en specifik kampanjsida har nått – förhoppningsvis leder det till leads som ni sedan kan följa upp och därmed räkna hem investeringen. Om det är långsökt? Tja, ungefär lika långsökt som vilken annonskampanj som helst.

Kanske dina mål bara är hur många kommentarer du får eller hur många besökare eller hur många nya följare per vecka. Har du nått ditt mål eller bättre – då har det ju gått bra. Men vad du vill ha är rätt människor som i sin tur ger dig det surr som du vill ha, den förlängning av ditt budskap du behöver och i slutändan de affärer du beräknat.

Rätt eller fel
Det är upp till dig och din organisation. Vad var målet från början? Har det gett den återkoppling ni önskade? Har ni gett den här kommunikationskanalen den tid som krävs? En utvärdering är det enda som kan avgöra om det var rätt eller fel.

Personligen har min närvaro varit betydligt mer rätt än fel. Jag kan helt klart konstatera att det har gett siffror i rätt kolumn i resultaträkningen. 🙂 För mig är den dagliga närvaron kryddad med en och annan kampanj, som t.ex. min kampanj FB 4.5 irl. Fråga mig gärna om den.

%d bloggare gillar detta: