FacebookBild
Jag har som många andra tröttnat lite på att ständigt vara uppkopplad och påkopplad och brukar själv prata om att vara avkopplad. Men jag inser också att det går inte att sätta av och på sin verksamhet. Har du satt igång ett arbete med att hålla kontakt med dina intressenter, ambassadörer, kunder och blivande kunder är det bara att fortsätta. Än så länge är det Facebook som dominerar som det verktyg inom Sociala Medier som flest använder – och det tillkommer ständigt nya användare.

Som alla andra plattformar så är det också idag fritt för företag att etablera sig för att kommunicera med sina kunder. Väldigt många företag är i skedet där de tror sig veta att de ”måste” vara på Facebook. Slänger sig huvudstupa över datorn och sätter igång en sida för sitt företag. Och många, många inser inte att det är en speciell kanal, en kanal för att vara social, inte för att sälja. Det är faktiskt så att det bästa sättet att förlora kunder är att erbjuda det ena efter det andra utan att säga något annat mellan varven. Nyckeln till framgång ligger i hur duktig du är på att engagera dina följare/gillare.

facebookBild2

 

Vad är meningen med Facebook, egentligen?

Facebook erbjuder företag att skapa och bygga en egen grupp av intressenter som så småningom kan bli goda, lojala kunder. Det handlar nästan uteslutande om att engagera och att ge ”added value” – något extra till dem som faktiskt tar sig mödan att vilja bry sig om.

facebook_thumbs_up

 

För att bli framgångsrik på Facebook krävs det att du publicerar intressant och spännande innehåll som din publik vill dela och gilla, som skapar engagemang. Det är inte lätt och det händer absolut inte över natten, det tar tid. Det är därför jag måste fortsätta, även de veckor jag känner att tiden inte finns, och framförallt att inte inspirationen finns. Snabba fix finns inte, om du inte köper dig till framgång förstås.

 

Några saker att tänka på

Regelbundenhet

Det räcker inte att du tittar till sidan lite då och då. Har du fler än hundra följare måste du regelbundet besöka din sida för att se om du har fått någon återkoppling eller kommentarer. Vad skulle hända om du fick ett klagomål (och jag vet att det är den största rädslan) och ni inte svarar på flera dagar, blir det bättre eller sämre av att inte svara snabbt?

Tittar du regelbundet över sidan (typ varje dag, helst ett par gånger per dag) är det bästa som finns ett klagomål. Tänk att de har tagit sig tid att berätta vad som skulle kunna göras bättre. Ta emot, tacka och bocka och beskriv för alla vad du gör åt det. Perfekt.

 

Ge för att få engagemang

Du måste dela med dig av sådant som du tror att dina följare gillar. De följer dig för att de vet att det är viss kunskap eller insikter som just ditt företag har och kan dela med sig av. Men engagemang handlar också om att be om återkoppling, att ställa frågor och uppmana till agerande. Dock inte kopplat till gillande och tävlingar. (som jag inte tar upp här)

Inse också att de som faktiskt delar eller kommenterar, eller bara gör en tumme upp för den delen, kräver din respekt tillbaka, att de tog sig tid att bry sig. Det är då du vinner.

 

Mellanmjölkens land

Visserligen kan det vara bra att sticka ut och vara kontroversiell mellan varven. Men Sverige gillar Mellanmjölk. Att vara allt för kontroversiell och polariserad skapar debatt och engagemang, men skrämmer också bort en del och drar till sig dem som gärna vill höras högst i just den frågan. Men frågan är ju, är det det du vill?

Det finns faktiskt en del som medvetet vill förstöra och skapa oreda, inte för att det är så många, men det räcker med en för att skadan ska bli stor. Håll dig väl med massan.

Det viktigaste är ändå att börja någonstans. Våga prova och sätt igång, lär dig med tiden, våga fråga de som har mer erfarenhet och lyssna, lyssna, lyssna. Då kommer du med tiden att få den återkoppling som du med steg ett idag väntar på.

 

Lycka till

 

 

 

 

%d bloggare gillar detta: