Jag vet inte hur många gånger när jag har föreläst på kurser för att Starta Eget som jag har hört att ALLA är målgruppen. Det är liksom svårt att släppa tanken att just min idé kan faktiskt attrahera alla – ingen nämnd och ingen glömd. Det är väl möjligt att det är väldigt många som skulle kunna bli kund, men…

Tänk om det gick att nå den person som du verkligen vill nå. Om du visste att det är din presumtiva kund som du talar direkt till. Om du visste att den personen är intresserad av just din produkt eller tjänst istället för att bara misstänka eller tro. Om du visste…

Det är klart att du egentligen aldrig riktigt kan vara säker, men du kan öka sannolikheten att du talar till rätt person eller personer.

Nå precis den du vill
Jag läste om en kille som gjorde en annons i Facebook som var selekterad till: 31-årig, gift kvinna, anställd på firma X i New York. Texten på annonsen var: ”Jag älskar dig och saknar dig, kommer hem snart.” Märk väl, det var en annons som kommer i högerspalten. Den annonsen hade alltså en målgrupp på en person – hans fru. Hon såg den, blev överväldigad och… Fortsättningen kan ni fylla i själva.

Tidigare har vi gjort våra målgrupper efter demografiska data ålder, kön, bostadsort eller område etc. Det kan vara 25-åringar i Västerås, eller 55+ män i Nyköpingsområdet eller… Oftast kan vi konstatera att de målgrupperna är alldeles för stora och svepande. I Sociala Medier och då främst Facebook kan vi vara betydligt mer detaljerade. Vill du nå föräldrar eller singlar, idrottsintresserade eller kanske bara de som är intresserade av ishockey?

Traditionella medier v/s Sociala Medier
Visst, många kanske påstår att i traditionella medier som tidningar, TV och radio så kan vi nå specifika målgrupper, de som är intresserade av inredning eller matlagning t.ex. Och att det har blivit vassare verktyg för att veta precis när någon tittar på TV eller lyssnar på radio. Men bara för att det har blivit bättre än tidigare betyder inte det att det är det bästa sättet.

Just nu finns det 1184000000 (www.statista.com 2014-01-14) registrerade Facebookanvändare. Över en miljard! Visserligen är det inte gratis att annonsera – men själva plattformen är tillgänglig för alla. Det betyder att du åtminstone kan ta reda på hur många det finns i din målgrupp (som också finns på Facebook) som du skulle vilja nå. Utan att ens annonsera kan du alltså hitta din målgrupp bara genom att använda Facebooks annonsverktyg.

Selektera din målgrupp
Först kan du göra som i traditionella kanaler, helt enkelt välja ålder, kön och var de ska befinna sig. Men det är ju det som kommer sen som är spännande. Både vilka intressen de har, men också var de jobbar. Och även om du är i B2B, så är det ju människor som du gör affärer med. Kanske vill du nå HR-personer, kan du ta med personalfrågor i intressefältet?

Jag vet en sjukgymnast som letade kunder och lät annonsen gå ut till individer som hade Facebook förstås, men som jobbade på arbetsplatser runt omkring hans mottagning. Eller tänk internt – chefen som skickar ut en annons till alla anställda: ”Ni gör ett fantastiskt jobb – jag ville bara ge er tummen upp”. Det är bara din fantasi som avgör vem du kan nå.

Och när du sen kopplar ihop arbetsplats, med jobbtitel och intresse, jösses vilken specifik målgrupp du kan nå. Jag kan i min vildaste fantasi inte hitta ett enda företag som kan säga att deras målgrupp inte finns på Facebook. Kan du? Visst det finns fortfarande några stycken individer som inte är på Facebook, med största sannolikhet hittar du dem då på LinkedIn.

Facebook_malgrupp

Twitter då? Hur gör du där?
Twitter är ju inte lika lätt att hitta målgruppen utifrån vem det är som har ett konto. Men där får vi vända på kakan. Där letar vi efter vad det pratas om. Det finns inget bättre ställe än Twitter för att ta reda på vad det är för aktuella diskussioner som pågår just nu. Men också den plattform där folk frågar om hjälp rakt ut i cyberspace.

Om du t.ex. är jurist och har specialiserat dig att arbeta med t.ex. kulturarbetare och upphovsrättsfrågor – var ska du då hitta dina klienter? Eller om du är tandläkare och har en fantastisk akutmottagning – var hittar du dina patienter?

Om du söker under hashtaggar som någon har använt för att söka efter just din sorts tjänster… #akut #tandläkare #advokat #kultur #upphovsrätt  –  etc – hur många träffar får du. Tänk om du får tre träffar som de senaste x antal timmarna frågat efter just dina tjänster. Hur mycket skulle det vara värt?

 

%d bloggare gillar detta: