Ganska ofta får jag frågan vad företag ska blogga om. De flesta verkar tycka och känna att det är lättare sagt än gjort. Deras bransch tycks inte kunna bidra med något bloggvägen. Kanske är det så, vad vet jag. Men jag vet också att det ibland är så mycket lättare än vad någon kan tro. Vad tror ni om de här korta och snabba förslagen.
- Håll dig uppdaterad om branschen, beskriv trender och vad som är nytt, vad händer helt enkelt.
- Vad brukar det vara för behov eller problem dina kunder möter? Ge dem några lösningar, det uppskattas.
- Har du kunder som det går bra för – visst vill de gärna bli intervjuade och visa upp sig… kanske har någon av dina produkter eller tjänster dessutom varit till hjälp.
- Prenumerera på andras bloggar för att få idéer och börja associera på vad du kan skriva om.
- Om du får en idé när du är på väg någonstans, skriv ändå upp rubriken, så att du sen har ett bibliotek att välja ur.
- Gör en marknadsundersökning eller annan förfrågan och mät resultaten.
- Se alltid till att du är personlig, även om det är en företagsblogg.
- Sprid dina blogginlägg på dina andra Sociala Mediekanaler.
- Ställ frågor eller skapa en tävling, var kreativ.
- Kommentera på andra bloggar och citera gärna i dina egna, med länkar förstås.
Det var tio snabba tips, om jag har fler? Det är klart, du kan få några till på en gång:
- Uppdatera ett tidigare publicerat inlägg, för det har faktiskt hänt något som är värt att förnya.
- Om du gör en undersökning eller ställer frågor, se till att använda resultatet i ett nytt blogginlägg.
- Om du har en massa tips på hur dina kunder ska/kan göra, kan det ibland vara lika bra att visa vad de inte ska/bör göra.
- Se till att bloggen är lätt att hitta på hemsidan, länka från Facebook – se helt enkelt till att andra kan hitta bloggen.
- Framförallt ha kul – vad vill du själva läsa om från din bransch?
Det här är en del från min kurs för företagare om Sociala Medier och hur de tar kontroll på sin webbnärvaro. Oftast är det enkla saker och när man nämner dem ganska självklara. Men som ny och specialist på den egna kärnverksamheten kan det vara lätt att försvåra och förstora…