En hel helg i Nashville låter fullkomligt magiskt, eller hur? Efter Jills veranda har svenskarnas intresse för Nashville öka dramatiskt. Som boende bara 7 timmars bilfärd från den berömda orten har jag nu äntligen tillbringat en helg i countrymusikens Mecka. Jag är mer än nöjd.

JillsVeranda

 

Tills nu har jag haft liten eller ingen alls relation till countrymusiken. När väl vår resa var inbokad var jag nödd och tvungen att utforska den amerikanska folkmusiken grundligare. Jag inser att det är mer popigt, mer rockigt och mer modernt än jag hade föreställt mig. Jag gillar det helt enkelt. Mina förväntningar inför resan växte ju mer jag lyssnade, läste och lärde in.

Detta bildspel kräver JavaScript.

De genuina barerna, musiken, pulsen – allt fanns på plats. Solen sken, värmen var underbar, myllret av folk var oändligt. Ljudnivån ofta bedövande men ändå inte obehaglig. Den amerikanska söderns generositet påtaglig. Allt som allt precis vad jag hade förväntat mig. Men ändå blev jag förvånad – för förutom det gamla musikhav som jag visste skulle genljuda genom hela min vistelse fanns en annan sida av Nashvillle.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det moderna Nashville visade en blank, högeffektiv och intensiv storstad som var långt från den lantliga idyll som fanns i mitt bakhuvud. Här speglade sig de gamla byggnaderna av barer och cigarrdoft i glasfasader som steg upp i den klarblå himlen. Det var helt oväntat och på något sätt en extra krydda.

 

Utveckla ständigt ditt varumärke

Det blev så otroligt tydligt när jag väl befann mig där – att det gamla och nya kan få plats sida vid sida. Lika viktigt när vi jobbar med våra varumärken där vi befinner oss i den dagliga verksamheten. Förändringar, eller ännu hellre förbättringar är ofta bra. Men om igenkänningen försvinner totalt kan det bli svårt att följa med i utvecklingen.

Samtidigt som nytt ska till får det inte kännas som om ingenting händer alls. Och jag kan berätta att mina förväntningar inför en kväll på Grand Ole Opry var stora. Här som så många kultartister har uppträtt och/eller fått sitt genombrott. När vi tidigare under dagen besökte anläggningen kan jag bara säga att mina förväntningar förstärktes. Jösses vilken mäktig byggnad och som vanligt storslaget när man befinner sig i USA.

Men – besvikelsen kan också bli stor när förpackningar är fantastiska och ger en försmak av något som du bara kan drömma om. Låt mig säga så här – Grand Ole Opry var stort och fantastiskt och jag är glad att jag var där. Men utbudet av artister var inte bara gammalt, det var antikt, rostigt och gående med käpp – nästan. Visst var de fortfarande fantastiska artister. Men Siv Malmqvist och Lill-Babs skulle uppfattas som ungdomar i jämförelse.

Detta bildspel kräver JavaScript.

En amerikansk variant av Lelle-Printer levererade lagom långa reklaminslag direkt från scen till den lyssnande publiken via radio. Publiken var till mesta del äldre och svänget i publikhavet kom liksom aldrig igång. Jodå, det fanns några yngre höjdpunkter – men inte ens de lyckades få publiken att ryckas med ordentligt.

Sammanfattningvis – det absolut bästa levererades senare på kvällen på en av pubarna på Broadway, en lokal förmåga som fick åtminstone mig att få ståpäls och ryckas med ut på dansgolvet. Jag älskar att slå ur underläge, det är absolut lättare att leverera över förväntningarna på det viset. Men det finns fortfarande en anledning,när du har ett starkt varumärke, att alltid tänka på hur du ska utvecklas.

Genom att vara med i tiden och lyssna med örat mot marknaden har du möjlighet att göra både och, möta upp gamla förväntningar och överraska med något nytt.

 

 

PS – jag tror att han heter Chris Matthews. – DS

 

%d bloggare gillar detta: