På onsdag är det dags igen, vi kör en heldags kurs i Sociala Medier. Ofta när jag är ute och föreläser så kommer diskussioner om att vara eller inte vara med på Facebook, om integritet och om företag verkligen tjänar på att vara där. Frågorna verkar än så länge vara fler än svaren. Faktum är att det inte finns något annat svar att ge än: Det beror på!

Det beror på hur företaget vill synas och ha kontakt med sina kunder. Det beror på vilken möjlighet företaget har att ta hand om de nya kommunikationsvägarna. Kanske kafferasten behöver kortas eller t.o.m. en anställd behöver tillsättas. Det beror på vilken verksamhet företaget har, det beror på… så många saker att det faktiskt inte går att ge ett konkret svar.

Vad vi kan säga är att ju mer uppdaterad och kunnig du är på vad Sociala Medier är och hur det kan användas, ju bättre besluta kan du ta. Men titta på några av de större företagen och varumärkena… Se hur de har gjort, t.ex: Ahlgrens bilar, Haléns.se, Vingresor på Facebook, eller varför inte Bombardier Aero för den delen? Med andra ord, det är inte bara B2C som finns i Sociala Medier.

På onsdag kommer vi självklart att fika – men också fundera på vilken kanal som är bäst att börja med för var och en av kursdeltagarna som representerar både tillverkande företag, tjänsteföretag och teknikföretag. Med andra ord, alla behöver bli mer upplysta. Följ oss på onsdag…  #SMhosAlien

%d bloggare gillar detta: