Jag följde härom dagen en tråd där det diskuterades om det är ok att använda verktyg som publicerar samma uppdatering till flera olika ställen samtidigt, som Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ m.fl. Som vanligt varierar svaren. Men det vanligaste är ändå att budskapet måste varieras för att stämma med mottagarna på respektive kanal. Jag håller med. Ändå finns det ibland fördelar med att kunna sprida t.ex. en länk med bara ett enda klick.

Mina blogginlägg t.ex. de länkas automatiskt vidare till flera olika konton på en gång. Men andra delningar, uppdateringar och kommentarer väljer jag när och hur och var jag ska publicera. Det säger sig självt. Precis som i riktiga världen pratar vi på olika sätt i olika sammanhang och till olika individer. Varför skulle det vara annorlunda digitalt?

 

Hur gör jag själv?

Det här med att vara skomakarens barn, att se till att andra gör rätt, har rätt, köper rätt… men själv gå med trasiga skor. Som kommunikatör och marknadsförare är det lätt för ALLA att se om jag lever som jag säger. Jag hoppas det – åtminstone i det stora hela. Det handlar förstås inte bara om var och vad jag publicerar, utan också om allt annat jag kommunicerar.

Faktum är att jag har lärt mig att genom att uttala saker så tvingar jag mig själv till att också genomföra.

Egentligen spelar den regeln ingen roll om det handlar om det privata livet eller i min verksamhet. Privat lovade jag t.ex. en stor fest inför en födelsedag. Ju närmare jag kom datumet ju mer jobbigt och betungande kändes mitt löfte. Men, med glada hurrarop och nyfikna förväntningar samlade jag ihop mig och levererade en fest som 85 glada gäster applåderade långt efteråt.

I min verksamhet har jag flera gånger börjat bjuda in till event innan jag är riktigt klar med vad det är jag egentligen tänker bjuda på. För mig blir det en deadline att hålla. Ett sätt att få piskan att vina utan att ha en chef eller styrelse som har bestämt riktlinjerna. Och vet ni, det fungerar faktiskt kanonbra.

Lite samma sak blir det med allt som jag skriver om: marknadsföring, sociala medier och kommunikation för små och medelstora företag. Om jag ska kunna vara trovärdig så måste jag se till att få ihop mina egna kanaler. Länge har synkning med blogg, Twitter, Facebook och LinkedIn varit på plats. Jag har börjat prata om andra samband.

 

Så här kan det se ut när jag äntligen får allt på plats.

Idag testkörde jag för första gången webinarverktyget GoToWebinar – med ett hyfsat resultat. Delar av det webinaret får ni som inte kunde vara med här:

Samma information kan ni också hitta på SlideShare och som ett pdf-dokument här: Bli en social medieorganisation. Dessutom bloggar jag ju om helheten här. Som om inte det vore nog har jag förstås delat min Slidesharepresentation på min LinkedInprofil.

 

Blir det inte tjatigt?

Kanske det kan bli lite tjatigt för någon enstaka individ. Men hur stor är sannolikheten att en individ träffar på samma information från samma leverantör flera gånger? Flödena är i ständig ström och det är ändå svårt att få en överblick av det som publiceras. Däremot så ökar jag säkert sannolikheten att både du och du och du... ni förstår, ska se någon av mina olika format av publicering.

Det här inlägget skrevs onsdagen den 22 oktober – men publiceras måndagen den 27 oktober. För den veckan har jag semester. Därför kära bloggläsare, vi hörs nästa vecka. Den här veckan är jag med gäster från Sverige och ser mig omkring i South Carolina.

Vill du också lära dig hur – kanske mitt webinar den 9 december kan vara något för dig. Anmäl dig här.

Om jag har allt klart för det webinaret? Tja, den som lever får se. Varmt välkommen!

 

Nordinspire 140613, Lena Nordin Andersson

 

 

%d bloggare gillar detta: