Det var bara någon dag sedan som jag fick en ganska vanligt förekommande fråga: ”Vad sysslar du med då?” Det borde ju allt som oftast vara enkelt att svara på. Trots att jag har drivit mitt företag i över 15 år så händer det fortfarande att jag nästan blir svarslös. Det låter ju totalt vansinnigt, jag som jobbar med kommunikation och marknadsföring.

Men ni vet… ibland vill man extra mycket att det ska bli riktigt bra från allra första början. Du vet att det här är ett viktigt tillfälle och du vill få det rätt. Alla hisspresentationer kan slänga sig i väggen för just där och då känns de helt uppåt väggarna fel. Det är här och nu som gäller när du ska pitcha.

Som företagare borde det ju vara en av mina viktigaste förmågor, att kunna snabbt presentera mig och mitt företag på ett tilltalande och attraktivt sätt. I praktiken ska jag kunna göra det under en minut. Längre än så kommer den som ställt frågan: ”Vad sysslar du med då?” inte att orka lyssna. Om du inte lyckas väcka nyfikenhet förstås.

Jag var tvungen att gå tillbaka till min egna föreläsningar om att presentera sitt företag när jag satt på kontoret igen. Vad är det nu igen jag borde göra, säga och kunna?

 

Ta ett steg i taget

För det första, berätta inte allt ditt företag gör på en gång. Jag vet att många har flera strängar på sin lyra och att det finns mycket att berätta. Med för mycket information känns det bara rörigt och i värsta fall oproffsigt.

Skriv ner din presentation och sen tar du bort, så mycket som du kan till det bara finns en liten kärna kvar. Börja med den. När du har fångat ett intresse kan du fortsätta med att gräva i varför, hur och vad ditt företag gör.

 

Fokusera på ditt syfte

De flesta du stöter på är föga intresserade av när företaget startade, var det finns kontor/verkstäder eller andra statiska detaljer. De vill veta varför och hur. De vill veta hur företagets produker/tjänster kan hjälpa just dem. Vad var det nu som ditt företag gjorde och varför, vilket är ditt ”mission” (uppdrag) och din USP, det som skiljer dig från konkurrenterna.

När du formulerar dig, gör det så enkelt (men korrekt förstås) som du kan. Det är lätt att falla in i yrkesjargong och att försöka briljera med floskler som varken betyder något för den du talar med eller ger bra information. Vad är egentligen ”affärsutveckling”? Jag bara undrar.

 

Passion är bra i lagom mängd

Jag älskar när jag möter någon som verkligen brinner för det hen håller på med. Samtidigt gäller det att komma ihåg att den du möter kanske inte alls är lika entusiastisk som du är. Visst är det bra att bevara miljön, eller att samtidigt ge tillbaka till kommunen, eller… vad det nu är du tycker att alla borde förstå hur bra det är.

Visa din passion, men skräm inte bort den du möter. För mycket entusiasm kan ibland bli överdrivet. Jag menar, visst är det bra att ha hjärtat med, men låt hjärnan också vara påkopplad.

 

Vad gjorde jag då?

Jo, jag började med att svara: ”Vad glad jag blir att du frågade.” Det här var nämligen en person som jag har haft i mitt huvud som en prospekt. Jag hade redan en idé som skulle kunna vara till nytta för det företaget. Sen fortsatte jag:

”Jag har nämligen haft ögonen på er verksamhet ett tag och jag har en idé.” Självklart hade jag redan nu ett mycket större lyssnande än om jag bara svarat på den ursprungliga frågan: ”Vad sysslar du med då?”

Därifrån kunde jag lätt fortsätta utifrån att jag redan hade en tanke på vad jag kunde erbjuda för tjänst. ”Jag ser nämligen till att företags närvaro på nätet blir mer konsekvent, genomtänkt och tydligt, framförallt genom Sociala Medier men också genom t.ex. bloggartiklar …” Ni hänger med – nu var det enkelt.

Hur gör du när du ska pitcha ditt företag?

%d bloggare gillar detta: