Varför ska du lägga ner tid och möda på att skapa relevant innehåll överhuvud taget? Förhoppningsvis vill du få kunders förtroende och stärka ditt varumärke. Det första du måste förstå att här handlar det om att dela med sig. Något som vi som är måna om vårt rykte kanske inte alltid har gjort. Vi vill behålla vår IP (Intellectual Property, kunskap och kompetens) – så att inte konkurrenterna kan sno från oss.

 

Lär dig att ge

Skapa innehåll innebär att du måste vara villig att dela med dig. Du måste vara beredd på att ge bort en del i utbyte mot målgruppens förtroende. Om du väljer att stänga in dina bästa idéer bakom svårforcerade väggar gör du det svårt för kunderna att testa dig, än mindre att lita på dig.

Om du nu inte är bekväm med att ge bort din expertkunskap kanske det här kan vara värt att fundera på.

En förtroendeskapande strategi
Att ge bort kunskap kanske låter galet. Om vi ger bort vår bästa tillgång kan det ju förstöra hela vår affärsmodell, eller hur? Försök att se det som en förtroendeskapande strategi som skapar lojala kunder snarare än produkter som du kan sälja.
[Tweet ”#ContentMarketing is a long-term strategy for building customer loyalty to a brand or an idea”]

Innehåll är billigare än traditionell marknadsföring
Ja, du läste rätt. Visserligen kan vi mäta kostnaderna på två olika sätt. Traditionell marknadsföring kostar oftast i kronor medan innehållsmarknadsföring oftast kostar i tid. Men, med tiden ger vi bort bra innehåll för att vinna förtroende.

Vilket tror du är lättast att behålla: uppmärksamheten som reklamen ger eller förtroendet som ditt innehåll skapar?

Tänk innehållet som ditt lockbete
Bara för att du berättar hur man renoverar ett kök har du ju inte gett bort virket som krävs i bygget. Du ger liksom inte bort hela gården när du beskriver hur du hanterar dina ekohöns. De behöver dig fortfarande. Det gäller att ge bort så mycket att de förstår att du är ”bäst” – men tillräckligt lite för att de ska vilja komma tillbaka för mer.

Gör det enkelt för målgruppen att förstå dig
Hur många gånger har du suttit i telefonkö hos en leverantör efter att du har klickat dig igenom 17 olika alternativ för att hamna i kön? Otaliga är jag övertygad om. Eller du kanske har fyllt i ett webbformulär som du behövt starta om tre gånger för att till slut kunna klicka på sänd… för att sen inte riktigt veta om det har gått iväg eller inte.

Ni vet vad jag menar, hur mycket vi behöver trassla oss igenom ibland innan vi ens når dit vi vill. Ditt innehåll är lite som tidningar i ett väntrum. Ge dina kunder något just nu, medan de väntar i telefonen eller bara letar runt en stund. Bra innehåll ger dem tålamod att vänta lite längre och övertygelse att de kommit rätt.

 

Det här är inte innehållsmarknadsföring

Ibland kan det vara bra att vända på perspektivet och berätta vad något inte är. Visserligen är innehållsmarknadsföring massor av saker, men följande är det definitivt inte:

Det handlar inte om ditt företag/varumärke
Annonser handlar alltid om företaget som betalar för dem. Det flesta broschyrer och flyers som produceras handlar om avsändaren. I innehållsmarknadsföring borde det vara motsatsen, det ska handla om kunden.

Det handlar inte om dina produkter eller tjänster
Om det inte är om företaget måste det väl ändå handla om det vi säljer? Nej, det handlar inte om det heller. Det handlar till 100% om att hjälpa dina följare/gillare/läsare/kunder, vad du nu vill kalla dem.

Det handlar inte om att sälja på en gång
Det är en långsiktig strategi vi pratar om när vi talar om innehållsmarknadsföring. Om du tror att du kan få någon att komma in i butiken på en gång har du fel inställning. Det handlar om att bygga förtroende, och det tar tid.

Det handlar inte om kreativitet
Kreativitet har alltid varit högvaluta i reklambranschen. Idéer till annonskampanjer och reklamfilmer som sticker ut och höjs till skyarna. Innehåll har mycket mer än kreativitet som säljer.