Ju fler som börjar bli bekväma med framförallt Facebook och sakta också LinkedIn är det fortfarande många som funderar på hur och varför de ska använda Twitter. Den största frågan verkar vara vad de ska twittra om. Bara tanken att om du t.ex. bör ha 7 tweets om dagen så betyder det 49 tweets i veckan. Jösses, vad ska jag då twittra om?

[Tweet ”Vad sjutton ska man twittra om?”]

Personligen är jag inte en så stor twittrare. Jag tror inte ens att jag skickar en tweet om dagen. Ibland kan det iofs bli många fler. Det är kanske det som är grejen med Twitter. Det spelar inte så stor roll. Allt försvinner i mängden och det går t.o.m. att skicka samma inlägg flera gånger under samma dag. Sannolikheten att samma följare tar del av din text är ganska liten.

Men ändå – här har du några tankar som kan hjälpa dig på vägen:

 

Se till att det du delar med dig av är ”matigt”

Du vet antagligen vilka du vill nå. Eller också inte. För Twitter är verkligen en kanal där de som följer dig hoppar av och på som det passar. Det är svårare att fokusera på att nå en speciell målgrupp. Men om du är tydlig med vad det är du delar med dig av, kommer ”rätt” personer att så småningom hitta dig och börja följa dig.

Bestäm dig för inom vilka områden du vill dela med dig av. Vad är det som du vill delta i debatten och sprida kunskap, inspiration, tankar om. Sen är det bara att börja publicera. Eller hur? Jag vet, det är svårare än så.

Men det kan vara ett citat du har hört, en tanke du fick när du hörde en debatt på radio, en artikel du just läste och vill dela med dig av, en åsikt du mött som du vill bemöta, ett foto som beskriver det du känner inför …

[Tweet ”Det är så mycket jag vill säga att jag blir mållös!”]

Om du är duktig på att dela med dig av innehåll inom ditt valda område, kommer du att få följare och fler och fler som rekommenderar dig som en ”bra” twittrare. Du kan t.o.m. vara så kaxig att du gör ditt eget twitterstatement! Jag menar att du verkligen säljer in vad du delar med dig av. Typ:

@Nordinspire twittrar om kommunikation främst för småföretagare för att de ska bli tydligare och skarpare i sina budskap.

Prova själv: @dittTwitterNamn twittrare om (dittValdaÄmne) för (dinMålgrupp) för att (dittResultat).

I praktiken kan du själv kontrollera om dina tweets sen stämmer med ditt uppdrag, ditt statement. Sätter du ditt statement i din beskrivning av dig själv så blir det tydligt för de som väljer att följa dig också. Du kan helt enkelt skriva: ”Om du är småföretagare följ mig om du vill veta hur du blir vassare i din kommunikation.”

 

Tweets som interagerar med andra

En stor del av twittrandet handlar om att kommentera och skicka vidare (retweet) andras inlägg. Det är alltid ett bra sätt att visa engagemang men också ett lätt sätt att faktiskt få iväg ett antal inlägg den här dagen. Scrolla ner i det flöde och se vad du tycker är intressant att kommentera eller dela med dig av.

Jag vet att du gärna vill ha engagemang på dina egna tweet också. Det är lätt att mest tweeta om saker som du vill ha sagt, saker du vill sälja etc. Men tro mig, jag har själv fastnat i den fällan. Blir det för mycket säljande av mitt eget så tröttnar folk snart på att följa dig.

Visserligen älskar jag att shoppa, som många med mig. Men vi avskyr när någon försöker sälja på oss något. Jag vill bestämma själv. Det är nästan som om jag fortfarande är som en 4-åring – kan själv! Kanske det gäller ännu mer på Twitter än på något annat ställe.

[Tweet ”Jag avskyr när någon försöker sälja på mig något!”]

Ju mer du försöker sälja på Twitter ju färre följare kommer du att få. Som vanligt handlar det om att det du delar med dig av har någon form av värde.

 

Gör det till en vana att alltid tweeta

Faktum är att nästan alla artiklar, bloggar och YouTubefilmer har en knapp för att tweeta just deras artikel. Så är du mycket ute på nätet och surfar runt – gör det till en vana att dela med dig. Det tar faktiskt ingen tid alls (nästan).

Varje morgon brukar jag logga in på Flipboard, en app där artiklar inom ämnesområden som jag har valt ”ramlar” in. Där har jag t.ex. tillgång till Inc. Magazine, The Guardian, The Telegraph, en kanal från Oprah m.fl. Med andra ord, en hel uppsjö av fantastiska artiklar.

Med bara ett par klick kan jag dela med mig av en eller flera artiklar till mina Twitterföljare. Helt utan ansträngning, samtidigt som jag gör något annat, som jag ändå gör varje morgon.

 

Scanna dina kanaler dagligen

När du ändå är ute på andra kanaler, scanna av och se om det är något som du skulle kunna dela med dig av på Twitter. Det handlar liksom att ha det i bakhuvudet.

  • Länka till din blogg eller andra bloggar – det är en ständig källa till relevant innehåll
  • Länka till inlägg du gör på LinkedIn eller på Facebook
  • Twittra om något du tycker runt ett speciellt event, något du läst eller sett på nyheterna, eller om en utveckling som skett i ditt företag
  • Dela något mer mellanmänskligt. Tog din son sitt första steg idag, skrev du på en stor order, är du extra tacksam idag?

Dela med dig! Om inte annat hoppas jag att du har tagit tillfället i akt och twittrat någon av de färdiga inläggen som jag har förberett för dig ovan.