Hur lätt är det egentligen att avgöra när du ska publicera dina inlägg? Jag har faktiskt inget riktigt svar, annat än att det gäller att testa sig fram. Just nu använder jag själv Buffer, ett verktyg för att sprida ut mina inlägg över tid.

I Buffer kan jag enkelt schemalägga hur många gånger per dag jag vill publicera inlägg, vilka klockslag och till vilka kanaler. När jag dyker på något som jag vill dela med mig av, buffrar jag det helt enkelt. Lägger det på kö och behöver sen inte bry mig under dagen eller kanske på flera dagar om jag har mycket samlat material. Och det spelar ingen roll vilken kanal vi pratar om, jag har Twitter, Facebook och LinkedIn knutet till mitt Bufferkonto – till ingen kostnad. Vill du ha fler får du betala.

 

Facebook
Annars är det den där analytiska ådran som du behöver plocka fram igen. Och jag inser det, en del av er där ute gillar faktiskt att gräva efter statistik och fakta. Ta t.ex. reda på när den största delen av din Facebookpublik är online. Välj Insights på din FB-sida och posts (inlägg).

Facebook_posts

Kontrollera också vilka inlägg som har fått mest återkoppling, kan det ha med innehållet att göra, eller har det med tidpunkten att göra? Med tid kommer du att ha en bra grund för att kunna göra kvalificerade bedömningar.

Som du ser på min kurva så ökar det något över veckan för att dippa riktigt under helgen. Vilket kanske är naturligt. Men strax efter lunch på torsdagar verkar vara allra bäst för mig. Det är fler undersökningar än mitt eget exempel som visar att eftermiddagen är bättre än förmiddagen.

 

Twitter
När det gäller Twitter kan det kanske vara bra att simma mot strömmen. När översvämmas du i Twitterflödet, när måste du veva armarna för att över huvudtaget hålla dig flytande? –  Då kan du låta andra publicera sina inlägg. Faktum är att det verkar som om klickfrekvensen går upp under helgerna. Läs mer här från Danzarella. Då kan det vara bar att synas – men det är inte säkert. Du måste helt enkelt prova dig fram.I Buffer får du också ett analysverktyg som gör att du lätt kan se vilka inlägg som har gett mest effekt.

tweet_on_weekends

All möjlig statistik går att hitta på nätet. Och hittar du fler artiklar som säger samma sak, borde det finnas någon sanning i dem. Jag tänker också på hur jag själv beter mig, ni vet direkt efter eller före lunch, runt fikapauserna eller när jag kommer till kontoret, alternativt precis innan jag ska stänga ner och gå hem – då tar jag gärna en titt på mina Sociala Mediekanaler.

 

LinkedIn
Jag har märkt att LinkedIn har börjat andas, växa och göra mer avtryck – men det handlar fortfarande bara om jobb. Därför är det vardagar som gäller, framförallt på morgonen och precis när vi ska gå hem. Jag har också tyckt mig märka att det är runt lunch och fikaraster som fler kommenterar och ger sig in i diskussioner. Är du med i en grupp och lägger upp där, ska du vara medveten om att diskussioner kan leva länge – veckor i bästa fall.

 

Finns det mer att tänka på… ja… massor!
Tänk på att vi är vanemänniskor. De flesta av oss vill veta innan, kanske inte allt, men vi vill veta vad vi har att förvänta oss, när det kan ske och var vi ska leta efter det. Därför är det viktigt att vara konsekvent. Har du en viss rytm i dina inlägg så fortsätt och fortsätt och fortsätt och fortsätt… när dina följare har sett att de kan lita på att du levererar… då rekommenderar de gärna.

Men det viktigaste är att du visar att du finns. Att du är genuin och utgår från det ditt varumärke står för.

 

Lycka till

 

%d bloggare gillar detta: