Alltid när jag föreläser om kommunikation, oavsett om det är om presentationsteknik eller om det handlar om att skriva, publicera text digitalt för ett företag, poängterar jag hur viktigt det är med att förbereda sig i tid. Ju tidigare du vet vad målet med ditt innehåll är, ju lättare är det att hitta tankar, idéer och exempel. Ditt undermedvetna börjar nämligen jobba åt dig.

Svårigheten blir när det blir utmaningar som t.ex. #blogg100 – då måste du ständigt ha dina skrivglasögon på dig. Då menar jag förstås för att leta uppslag och vinklar på olika ämnen. Förra året tog jag mig hela vägen in i mål. I år var jag osäker från början, för jag vet att jag har så mycket annat att producera och publicera. Mitt undermedvetna är helt enkelt fullt redan.

Ett par dagar nu har jag samlat information inför ett webbinar som jag ska genomföra på måndag. Samtidigt har jag två nyhetsbrev för olika företag att producera, en verksamhetsplan och text till två nya (omgjorda) hemsidor att skriva. Även om jag nu väljer att inte ta utmaningen om att blogga hundra dagar i rad, utan bara fortsätta att publicera inlägg med kontinuitet som jag alltid gör, kräver det extra kraft och energi när hjärnkapaciteten är fylld.

Det ligger en motsägelse i mina iakttagelser och uppmaningar. Samtidigt vet jag att en deadline kan vara det bästa som finns för att få material producerat. Utan någon som helst tidsaspekt är det lätt att saker blir liggande. Det kan gälla allt från att arkivera något, spika upp listerna efter en omtapetsering eller att producera bra innehåll till dina egna kanaler.

För min egen del var jag tvungen att skriva en lista på vad som är i pipeline. Utan inbördes prioritet, bara för att komma ihåg. Listan gör att mitt undermedvetna börjar arbeta. Faktum är att hjärna ibland har mer kapacitet än vad jag tror. Det handlar om att frigöra vissa delar. Med min lista behöver jag inte anstränga mig för att komma ihåg vad som ska göras. Det tar lappen hand om.

Men mitt undermedvetna behöver också veta vad det är för slags innehåll som ska samlas ihop. Vad är det jag letar efter? Vad är det för budskap som ska levereras. Det står också på lappen! På det sättet har jag skrivit ner en lista av vad jag behöver ha för material för att kunna färdigställa mina uppdrag.

Jag prioriterar skrivandet – alltid, men först efter att jag vet vad jag ska skriva om. Avslutningsvis, det där med ALLTID – ni vet ju förstås att det är en sanning med modifikation. För inte hade jag planerat att skriva om att vara förberedd eller att ha deadlines idag. I min värld bevisar det bara vad vi alla vet – ingen regel utan undantag. 🙂

 

 

 

%d bloggare gillar detta: