Surr, surr, surr… det surrar överallt och jag tar in. Jösses vilket surr det är. Om Sociala Medier förstås. Jag skriver precis rent en massa anteckningar som jag har fört det senaste halvåret. Det är spännande när det går att utläsa en trend, en tråd, en tanke, en eller ett par gemensamma teman. Vad jag kan konstatera är att det blir allt mindre skillnad på kommunikation irl (i riktiga livet) och här på webben. 

Men jag kan också se att det finns en gemensam nämnare hos företag som arbetar aktivt med Sociala Medier och en gemensam nämnare hos de som fortfarande tvekar och hos privatpersoner som fortfarande tvekar. 

I backspegeln och framåt

Alla företag som har använt flera olika SM-kanaler (sociala medie-kanaler) börjar nu få så pass mycket erfarenhet att de kan dra slutsatser, mäta resultat och korrigera sin inriktning. För är det något de mer erfarna pratar om är det just mätningen. För små företag känns det fortfarande både svårt och långt bort.

Idag är det orimligt att företag stoppar FB-sidorna för sin personal under arbetstid. Speciellt som de flesta idag har smartphones. Vi kommer ut på Facebook ändå, om vi vill och när vi vill. Vore det inte bättre om alla insåg det och tog fram policies för hur våra medarbetare ska hantera sin närvaro på webben och framförallt i Sociala Medier.

För många år sen pratades det om policies för både e-post och mobiltelefoni. Skulle vi få maila privat från jobbet? Är det någon som ställer den frågan över huvud taget idag? Kanske någon enstaka. Men så måste det se ut, om vi tittar på normalfördelningen. Det är alltid ett fåtal som hoppar på det rullande tåget från perrongen i farten. En del vill verkligen säkerställa att det är rätt tåg innan de vågar kliva på, och en del står kvar på perrongen, än idag.

App eller responsiv?

Det är en av frågorna som företag ställer sig idag. Kanske både och. Framförallt behöver hemsidor/webbplatser bli responsiva. Men det kan ju vara så att en speciell tjänst gör sig bättre i en anpassad App. Personligen tänker jag på och arbetar för att Almi Företagspartner Mälardalen ska ha en SeminarieApp – dvs. med det stora utbud av seminarier som Almi genomför för företagare varje år, borde de underlätta för kunderna att båda se utbudet av seminarier och workshops och framförallt att anmäla sig.

Men de som surfar in från sina iPhones och Androider ska förstås enkelt också kunna hitta den info de behöver och med ett enkelt tumtryck kunna ringa den rådgivare de vill ha kontakt med.

Nordinspire kommer vilken dag som helst (iväg lämnat till Quicknet) också att ha den här sidan responsiv. Det ser jag fram mot.

Rädsla och sekretess

På privatsidan och småföretagarsidan surras det om säkerhet, nätikett och hur jag ser till att mina inlägg ”bara” syns där jag vill att dem ska synas. Just nu snurrar det igen en statusuppdatering på FB där vi uppmanas att klicka i det ena och det andra för att den som gjort statusuppdateringen inte ska synas offentligt. Men faktum är att det är bara du som har ansvar för var du syns.

I veckan när jag fikade tillsammans med kollegor på ett kontor kom diskussionen om SM upp. Och det fanns ett så kompakt motstånd. Det var en person som t.o.m. uttalade: ”över mina döda kropp”, inför tanken att ha ett FB-konto. Jag tycker självklart att det är allas rätt att själva ta beslut var och om man ska delta i SM eller inte. Men oftast när uttalanden av den här karaktären uttrycks med affektion handlar det mer om okunskap än ett välgrundat beslut.

Varför kan vi inte träffas i verkliga livet istället, ska det vara socialt att hänga på nätet?
Eller hur?! Men det är just det. Jag tror aldrig att jag har varit så social som jag är nu. Jag gör ännu fler saker spontant och framförallt får chans att möta människor i dessa spontana saker som jag annars inte hade valt att ta kontakt med. Varför det? För att jag inte gillar dem? Nej, för att jag ännu inte känner dem så bra att jag spontant skulle ringa och skicka en fråga. Enkelt…

Kurs i Facebook

På lördag ska jag föreläsa för småföretagare på en BootCamp, ett Kick-Off-tillfälle för småföretagare, som gemensamt kan få en bra start på året, med både inspiration, tankar och planer. De vill att jag ska prata om Facebook från grunden. Först ville jag absolut inte tala om det. Det känns för mig som att det borde väl alla kunna vid det här laget. Men uppenbarligen är det inte så. Jag ville ju tala om hur viktigt det är att de har koll på sin totala webbnärvaro. Men det får väl bli vid nästa kick-off.

Ni vet – när man börjar bli trött på sig själv, när materialet känns gammalt och dammigt. Men… vad jag egentligen skulle göra nu istället för att skriva det här blogginlägget är att damma av gammal kunskap och förpacka den lite nyare.

Vad skulle ni vilja lära er om jag gör en ”öppen kurs” nu i vår?

 

%d bloggare gillar detta: