Det var spännande att för första gången få delta när det verkligen händer. Super Bowl alltså. Jag kan ingenting om amerikansk fotboll och bryr mig inte speciellt mycket om vilka som vinner. Jo, jag tyckte synd om det förlorande laget – de blev utklassade. Fast det här ska handla om det andra alla talar om runt Super Bowl, nämligen reklamen.

Nyfiken som jag är har jag snurrat runt och luskat runt hur förhandspratet har gått runt reklamen under själva matchen. Det har spekulerats om H&M:s samt Beckhams kalsongreklam som jag gillade (av någon konstig anledning) eller Budweizers som jag har delat tidigare, med den helt bedårande lilla hundvalpen och hästen.

Men… ändå har pratet hela tiden gått tillbaka till vad Oreo gjorde förra året när de var snabba som bara den – strömmen gick och det blev kolsvart – snabbt var de ute med följande:

oreo

 

Vad skulle de hitta på? Tja, smart måste jag faktiskt erkänna – de insåg själva att de aldrig skulle kunna överträffa sig själva – och publicerade följande på Twitter:

Oreo_Twitter

”Alltså, njut av matchen, vi mörkar ikväll.” (fri översättning) Fantastiskt: de hänvisar till den tidigare reklamen, talar om att de inte tänker  göra något speciellt samtidigt som de jobbar på sitt varumärke med sin mörka kaka. Jag kan bara applådera.

Andra vill självklart försöka vara lika smarta som Oreo var förra året och köra online direkt. Några var hyfsade och andra mindre bra. Men resultatet i bruset och alla som försökte överträffa varandra blev nästan rörigt och svårt för den som ville hålla konversation om själva matchen igång.

Tide (rengöringsmedel) körde korta vines på Twitter – en del riktigt bra. Som svaret på Budweizerreklamen.

Tide_twitterTide_twitterTide_twitter

Under nästan hela min vistelse här i South Carolina har jag fått följa Flo från Progressive, ett försäkringsbolag, i riktig ICA-anda. Små berättelser där andra blir involverade och Flo har svaren eller lösningarna. De körde en variant av Oreo – eller vad säger ni om den här?

Progressive_Twitter

Allt som allt kan jag konstatera – en liten suck och ett Aha – så fantastiskt var det inte och bättre reklam än annars kan jag långt ifrån påstå att det var. Men, jag var inbjuden på ett Super Bowlparty och fick se hur de pyntar för ”viktiga” event, med allt från specialgjorda tårtor som amerikanska fotbollar till ballonger och servetter. Nice helt enkelt.

%d bloggare gillar detta: