Jag läste någonstans att Sociala Medier är som ett jättestort cocktailparty. Ni vet alla går omkring och minglar, är sociala och letar nya kontakter. Vid ett nätverkande eller minglande går du aldrig fram till en person och säger: ”Hej, jag heter Olle och just nu har vi 30% rabatt på alla våra x-produkter.” Istället är du nyfiken, ställer frågor, ger dig in i konversationer, reflekterar, berättar egna erfarenheter, delar med dig av historier och upplevelser.

IMG_0577

Ingen av oss vill vara Olle! Vi vill ju ha en unik röst, ett sätt att sticka ut, ett sätt att vara den som andra gärna citerar och vill komma tillbaka och prata med igen. Då behöver du leta efter adjektiven. De adjektiv som bäst beskriver ditt varumärke.

 

Kommunikation = Konversation

Personligt och autentiskt brukar vara det som karaktäriserar en bra digital röst. Men du måste prata med dina åhörare. Följ med i facebookflödet och svara på dina följares inlägg. Hur skriver dem, är det skämtsamt, direkt och kanske t.o.m. med lite ironi. Är det så de har tolkat det du skriver? Om du kommenterar och svarar är sannolikheten större att du får fler kommentarer.

 

Ställ rätt frågor

För att själv fundera ut hur du vill uppfattas kan du ställa dig några frågor. Det fungerar lika bra för ett företags varumärke som för bloggens varumärke.

  • Om din blogg eller ditt företag vore en person, vilken personlighet skulle den personen då ha?
  • Vilken relation skulle då den personen ha med dina kunder eller läsare av bloggen? (en coach, lärare, vän eller liknande)
  • Vilka adjektiv vill du INTE att ditt företag din blogg ska förknippas med?
  • Hur vill du att dina kunder eller läsare ska beskriva ditt företag eller din blogg?

Det finns självklart många fler frågor att ställa. Men jag tror att ni förstår vilken sorts frågor som kan hjälpa dig att definiera just hur du vill uppfattas. Ibland kan du hitta ledtrådar i din direkta omgivning och på ert kontor. Leta på texter som ni har valt att nåla upp på anslagstavlan, eller citat som sitter på kylskåpet – det kan finnas var som helst.

 

Fråga rätt personer

Om du ställer frågorna ovan till dig själv får du ett svar. Men du kan få ett helt annat svar om du ställer samma frågor till en följare eller kund eller någon annan i din omgivning. Faktum är att ju fler du frågar, ju fler svar får du, men också en större riktighet, när fler och fler ord och beskrivningar kommer att börja återkomma. Det är då du börjar närma dig sanningen hur uppfattningen om företaget eller bloggen är just nu.

 

Din digitala röst

Allt handlar om transparens i den digitala världen. Jag läste nyligen ett inlägg från Carl Bildt om just vikten av att få uttrycka sig digitalt oavsett vilken roll eller funktion du har. Han hade nyligen igen blivit kritiserad för att blogga om allt innan det kanske t.o.m. har gått ut pressmeddelanden. För honom var det självklart, men för kritikern från journalistskrået… tja.. låt mig säga att idag har vi inget val. Allt kommer så småningom ändå fram.

Få företag delar idag med sig av detaljer bakom kulisserna, men för de som gör det har det visat sig mer positivt än negativt. Trovärdigheten ökar och folk gillar de som är ärliga. Du kan ju också alltid veta att du har ryggen fri – allt finns ju redan på bordet. Det gör det enkelt att kommunicera.

 

Avslutningsvis

När du väl har hittat din röst, se till att hålla fast vid samma tilltal. Bli inte plötsligt mycket mer korrekt i ditt tilltal eller slarva till dina texter för att du inte orkar… Var konsekvent.

Tänk på att det är svårt att vara både humoristisk och ironisk i text. En del klarar av det, men börjar du i en sådan anda måste du fortsätta och det kräver både mod och att du är duktig. Gör det enkelt, dvs. om det är personligt och äkta blir det alltid lätt att hitta ordval som stämmer med den du är.

 

Lycka till.

 

 

 

 

 

 

%d bloggare gillar detta: