En av mina förebilder inom min industri, Mark Schaefer, skrev nyligen en artikel som verkligen tilltalade mig. Han bekräftade vad jag själv länge har funderat på men inte riktigt kunna sätta ord på.

Varför ska just mitt innehåll dyka upp när någon söker efter något av mina sökord?

Vi blir ständigt översköljda av erbjudanden från sökmotoroptimerande företag. De hävdar att vi måste säkerställa att våra hemsidor har rätt metataggar och att sökord och nyckelfraser finns med i lagom omfattning på rätt ställen i våra texter. 

Bara tanken på att skriva för att en digital motor ska hitta mina inlägg får mig att må illa. Jag skriver ju för att jag tror att det är fler som behöver veta vad jag vet, eller tänka till på saker som kan bli bättre. Jag vill dela med mig av mina insikter och min långa erfarenhet inom marknadsföring och digital kommunikation.

Att världen har förändrats är alla överens om. Dessutom förändras landskapet för hur vi ska nå våra kunder med våra budskap i samma takt som jag hinner skriva en bokstav på mitt tangentbord. Det går med en rasande fart.

Röststyrt förändrar söklandskapet

Ett par saker som Mark tog upp var vad det är som händer när vi frågar Siri eller Google Home en fråga och vi får ett svar. Just ETT svar, inte flera. Vi får inte en lista av val att välja mellan. Dessutom vet vi inte varifrån svaret kommer. Den som har skrivit svaret någonstans i den digitala världen blir för oss främmande.

Även om Siri skulle ha hämtat svaret från en av mina artiklar får den som ställde frågan aldrig veta det. Så varför skriver jag allt det här innehållet då? Snart är alla mina artiklar helt irrelevanta, eller? Du får ju aldrig en lista med bloggartiklar som har svaret från Siri, utan bara svaret.

Mark har rätt, ditt innehåll påverkar allt mindre sökningarna när vi går till röststyrt.

 

Google bestämmer allt mer

En annan sak han nämnde i sin artikel var förändringen som Google har gjort när det gäller sökningar och frågeställningar.  För första gången så är svaren du får i första hand från Googlekontrollerade källor eller sponsorer.

Har ni tänkte på rutan som dyker upp till höger på skärmen när du söker. En sorts sammanfattning av samlad information om det du söker på. Det kallas för ”Knowledge panels”. Att svaret som hamnar i den rutan sticker ut är en underdrift.

Det finns saker du som företagare kan göra för att öka chansen att hamna där. Läs bl.a. den här artikeln om Googles kunskapspanel.  Men sannolikheten är förstås minimal.

Möjligheten att bli hittad via organisk sökning har minskat drastiskt de senaste åren och kommer förmodligen att minska ytterligare. 

Att det finns mer och mer innehåll där ute hjälper förstås inte till. Ändå är jag djärv nog att sätta upp en digital kurs i hur du företagsbloggar bäst. Kanske inte för att du ska bli mer hittad men för att du ska som Mark säger, se till att du får de följare och lojala fans som gillar det du skriver, hur du uttrycker dig och fattar tycke för dig. Med det kommer förtroende och förhoppningsvis uppdrag.

Det är möjligt att det tar längre tid idag än vad det gjorde för säg sju, åtta år sedan. Men om ditt innehåll tilltalar din målgrupp och du får en växande följarskara så finns du där och du har deras lyssnande.

Med det sagt, det går aldrig att skriva för att tilltala någon speciell eller försöka övertyga den ena eller andra om att just mitt innehåll är bättre. Men någon uppskattar hur du skriver och vad du skriver om. De gillar ditt engagemang, din ton och ditt tilltal. Det är ju fantastiskt.

 

Förtroende vinner över SEO

Kanske har Mark rätt när han avslutar sin artikel med att konstatera att förhoppningsvis vinner förtroendet över ren SEO, för annars har vi småföretagare inte en chans i den digitala kampen om potentiella kunder.

Målet för mig är inte att veta först, mest och bäst. Målet för mig är att lyfta frågor som jag tycker är viktiga och därför behöver upprepas. Jag vill att mina följare ska veta att de kommer att få tips och idéer som kan hjälpa dem på vägen, men också att nyheter blir belysta.

Det är därför jag har Mark som en förebild, för han har en ton som jag gillar och ett förhållningssätt som är ödmjukt och vänligt.

Vad tror du om framtiden och om innehåll?

 

%d bloggare gillar detta: