Precis när jag ska börja föreläsa om konsumentbeteenden och hur vi påverkas inför köpbeslut kommer en helsida i lokaltidningen som skriver om sinnesmarknadsföring. Det är sinnessj…t… – Eller också är det precis som alla teorier beskriver – att vi (läs jag) var extra öppen för just den här typen av information eftersom det låg och grodde tankar om det i mitt undermedvetna.

Sinnesmarknadsföring, illustration av Daniel Guerra, Vestmanlands Läns Tidning, 2012.02.22, sid. 12.

Sinnesmarknadsföring, illustration av Daniel Guerra, Vestmanlands Läns Tidning, 2012.02.22, sid. 12.

 

Samma kväll lyssnade jag på Nils Larsson, IKEA Sveriges marknadschef, utsedd till en av världens mest kreativa individer. Det är stort. En av de stora utmaningar som många globala företag har är att fundera på om budskapen ska vara globala eller lokala. IKEA agerar lokalt. Varje land har en egen marknadschef och funderar utifrån den marknaden hur varumärket bäst ska stärkas. Jag måste återge ett citat som Nils gav oss under kvällen, där Marknadsföreningen i Västerås var värd.

[Tweet ”Life is not about finding yourself – Life is about creating yourself”]

Livet hemma är utgångspunkten för allt IKEA gör. Det är en intressant utgångspunkt, för den är så otroligt tydlig. Nils delar med sig av tonåringar som har golvet som garderob, vad ställer det för utmaningar som inrednings-leverantör? Visionen är att skapa en bättre vardag för de många människorna. Tonåringarna, hur kan de få en bättre vardag med garderoben på golvet? Vilken är er utgångspunkt?

För mig är utgångspunkten: Blir du (läs som person eller en hel organisation) duktigare på att kommunicera så blir du också tydligare och övertygar oftare. Jag tror på det. Det gäller bara att välja rätt kanal och rätt tillfälle. Oavsett om det är kommunikation hemma med barnen, med vänner, kunder eller kollegor. Så samma kunskap som jag idag ska leverera till en massa högskolestuderande skulle kunna gälla för de flesta som vill bli bättre på kommunikation. Retorik och Marknadsföring hör ihop. Det är därför jag gör det jag gör och Nordinspire finns.

Jag blev så inspirerad i går (btw – inspiration betyder väcka liv, enligt Nils Larsson) att jag känner att det kommer att bubbla ur öronen på föreläsningen idag. Och vet ni, min uppgift är att få studenterna intresserade av ämnet, tror ni att jag kommer att lyckas?

 

 

%d bloggare gillar detta: