DSC_0367

Ibland är det verkligen för många val att ta ställning till. Visserligen kanske inte de här vägskyltarna är till någon hjälp, men nog är vi många som letar efter någon eller något som kan peka med hela handen och tala om att det här är rätta vägen att gå.

Jag brukar ofta tänka på Alice i Underlandet och hennes möte med katten precis i en vägkorsning. Alice frågar snällt: ”Vilken väg ska jag välja?” och katten svarar lite spjuveraktigt: ”Det beror på var du vill komma?” varpå Alice svarar: ”Det vet jag inte.” och det smarta svaret blir självklart: ”Då spelar det ingen roll vilken väg du väljer.”

Kontentan är som alltid, utan mål kan du springa på alla bollar som rullar, du kommer kanske i mål, men hur vet du att det är rätt mål? Nej, det här blogginlägget ska inte handla om att sätta och nå mål, det här blogginlägget ska handla om att öppna dörrar, börja agera och utforska vilken väg som verkar mest lovande. Allt med utgångspunkt från att du funderar på att börja blogga.

 

Varför ska jag blogga?

Det är en fråga som inte jag kan eller ska svara på. Men för min egen del så handlar det både om att få ner på pränt allt inom min nisch som jag vill dela med mig av och att stärka mitt varumärke när det gäller vilken kunskap jag har. Oavsett om du är florist, fastighetsmäklare eller takläggare, kan du genom bloggande både öka kännedomen om dig och din verksamhet och öka försäljningen. Ditt varför du ska blogga kan bara du svara på. Jag vet att bloggandet kan vara ett av flera verktyg för att visa på din kompetens och din yrkeskunskap.

 

Hjälp, hur börjar jag och hur ska det se ut?

Tja, för att börja är det bara att sätta igång! Enkelt, eller hur. Ungefär lika dumt svar som när jag pratar med mina vänner om att jag behöver gå ner i vikt. Om det ”bara vore” så skulle jag ju redan ha förlorat mina extra kilon. Det finns något som gör att det är svårare än så. Det finns en tröskel som ibland känns ooootroligt hög.

Det finns massor av olika bloggverktyg. De flesta av mina kollegor och jag själv brukar rekommendera WordPress. Där finns det möjlighet att skapa sidor och extra tillägg som jag inte ens visste att jag ville ha förrän jag började undersöka möjligheterna. Det är svårt att veta innan. Antalet layouter och teman är oändliga. Personligen rekommenderar jag att välja någon som du behöver betala lite för.  Min nuvarande layout har jag hittat hos elegant themes. Andra leverantörer av layouter/teman är bl.a. Yoo theme,  Studio Press och Woo themes. Av den enkla anledningen att det oftast finns större säkerhet i funktioner och uppdateringar över tid. Väljer du ett ”gratis” tema vet du sällan vem som har programmerat och hur stor säkerhet som är inprogrammerat.

Hur det ska se ut handlar förstås om ditt varumärke men också vilka andra bloggsidor och hemsidor du själv tycker om. Du får helt enkelt ge dig ut där och leta förebilder. Samtidigt som det faktiskt går att ändra sig efter hand. Ibland kan det vara bäst att bara komma igång med första bästa alternativ bara för att.

 

Ska bloggen ha mitt namn eller hittar jag på något annat?

Det tråkiga svaret är: det beror på. Det beror på vad du vill göra med den längre fram. Vill du framstå som expert kan ditt eget namn vara bra att föra fram. Men vill du kunna sälja sidan och lämna den om x antal tid, kan ett namn som attraherar och säger mer om innehållet vara att föredra.

Faktum är att jag funderar själv på den här frågan just nu och letar i fantasin efter namn som skulle kunna vara säljbara samtidigt som jag själv känner att det representerar det innehåll jag vill dela med mig av. Dessutom ska det vara ett domännamn som är ledigt och lätt att komma ihåg.

 

bloggillustration_pratbubblor

 

Hur ofta måste jag skriva?

När jag var med i utmaningen #Blogg100 och bloggade i hundra dagar i rad, en gång om dagen, fick jag blodad tand och i slutet av utmaningen gick det av bara farten. Det krävdes både tid, fantasi och ständigt påkopplad hjärna för att att hitta nya uppslag. I längden passar det inte mig som person och den blogg som du nu läser. Andra bloggar med andra innehåll kan det säkert passa ypperligt.

Det som är viktigt är att dina besökare inte får tro att det helt har avstannat. Just nu är det mitt i semestertider och de flesta är mer avkopplade och urkopplade. Samtidigt som slösurfandet och bloggläsandet kan vara en aktivitet som du kan ta dig tid för nu. Det finns aldrig ett bra svar. Förutom att det svenska lagom låter alldeles lagom här. Vad fungerar för dig och hur kan du se till att det är bra innehåll? För sällan är dock sämre än för ofta.

 

Följare och läsare, kommer de av sig själv?

Nja, så enkelt är det ju inte. Du måste själv se till att få spridning. Alla dina andra kanaler som du har Facebook, LinkedIn, Twitter m.fl. kan hjälpa dig i ditt spridande. Tänk på att även om du bara publicerar inlägg en gång i veckan eller mer sällan, kan du resten av veckan se till att få länken och sidan framför så många som möjligt. Du kan dela med dig av länken fler än en gång.

Jag har skrivit tidigare om att få fler att läsa din blogg bl.a. här.

Min egen resa har precis börjat. Jag lägger ner mycket tid på att förändra, planera, förbereda för att snart, mycket snart – sätta mitt bloggande på en ny nivå. Jag hoppas du vill följa med och jag hoppas att du ger mig återkoppling på vägen.

 

 

 

 

%d bloggare gillar detta: