Fler än jag kan säkert konstatera att bara finnas på Sociala Medier räcker inte för att skapa engagemang och dialog med kunder och intressenter. För även om du finns på flera kanaler, så är utbudet enormt. Jag har sagt det förut, idag räknar vi med att företag har hemsidor. Det finns liksom inte ett ickeval. Vi är på väg åt samma håll för Sociala Medier.

Visst är det många hemsidor som fortfarande ”bara” är mer eller mindre klistermärken. Många är våra gamla dagars broschyr där personalen stod framför industribyggnaden och firmabilarna på flankerna. Några hemsidor har mycket att önska. Framförallt saknar fortfarande många företag insikten hur vi faktiskt surfar runt på nätet idag.

 

Surfvanorna har ändrats

Jag är helt övertygad om att det är fler än min man och jag som en stund i sängen innan vi släcker båda surfar runt på våra ”paddor”. Antagligen tittar vi och delar olika saker. För vi har olika intressen och olika karriärer. Det finns en del företag som har lyckats identifiera våra surfvanor och intressen och lyckats fånga vårt intresse. Andra kommer aldrig att synas i våra flöden.

Idag kom den årliga undersökning ut om svenskarnas surfvanor – är du intresserad kan du ta del av den här.

Min FB-sida för Nordinspire, har varit allt annat än något jag är stolt över. I stort sett har jag spottat ut länkar till mina blogginlägg och låtit det vara vid det. Helt bedrövligt. Det är lätt att tala om skomakarens barn. Självklart skapar jag inget engagemang med det. Det måste till mer för att hitta engagera en skara trogna följare. Det finns bra rekommendationer vad ditt flöde ska bestå av för att skapa engagemang.

Och skapar du engagemang kommer du också att synas i fler flöden, nå fler individer och FBs edgerank blir förstås mer intresserad av vad du levererar också. Så här är det:

 

Ha fördelningen 10 – 4 – 1

Det spelar ingen roll hur ofta du publicerar. Om det är tio inlägg om dagen, 15 i veckan eller 15 på två veckor gör ingen skillnad. Det som gör skillnad hur du lyckas skapa intresse och nyfikenhet. För hur är det egentligen, vad är det vi delar? En och annan riktigt bra artikel eller blogginlägg. Men ganska sällan.

Halloweenhundar 2014

Halloweenhundar i Savannha, Georgia, USA, 2014

Vi delar sådant som vi gillar för att det är kul, vackert, inspirerande, upprörande, berörande och… ni vet vad jag menar. Ibland delar vi för att det är bra information och fakta också, men mer sällan. Djur och barn blir alltid delade och gillade mer. Det tycker vi om.

10 inägg som är just delningsbara. Om de har med ditt ämne att göra, desto bättre. Men det är helt ok att dela med sig av sådant som bara är kul i största allmänhet också, berätta varför just du/ni på företaget tycker att det är kul.

4 inlägg som är mer informativa inlägg. Bloggartiklar, videos och ljudfiler, podcasts eller annat passar bra här. Det kan vara både från egen källa men lika väl från andra aktörer, kollegor, konkurrenter eller inspirerande förebilder.

1 inlägg som kan vara säljande, med ett tydligt CTA (call to action). Vad vill du att de ska köpa, anmäla sig till, besöka, agera på. I slutändan vill du ju ändå tjäna pengar.

Min FB-sida har som sagt varit rena katastrofen. Idag har jag tagit tag i den saken. Faktum är att det inte behöver ta så lång tid. Jag googlade lite, hittade både illustrationer och artiklar och bilder som jag vill dela med mig av. Sen började jag lägga in de i mitt FB-flöde, fast… som schemalagda inlägg. Ni kan alltså inte se dem än… men vänta bara.

Vad delar du helst med dig av?

 

 

%d bloggare gillar detta: