Vi är inte riktigt där än, åtminstone inte om du bor på landsbygden. Men storstäderna tar efter den amerikanska kaffekulturen. En mugg på vägen till jobbet är vardagssyn och ett sätt att komma igång på morgonen. För visst måste du som jag, ha en kopp kaffe bredvid tangentbordet innan du sätter igång med dagens agenda. Kaffe skapar social samvaro – oavsett om det är i fika rummet på ditt jobb, eller i hörnet på vägen till jobbet på Starbucks, Waynes Coffe eller något annat ställe.

Eftersom marknadsföringen blir allt mer digital gäller det att hänga med och skapa engagemang, vilka produkter eller tjänster du än säljer. Det spelar liksom ingen roll att det inte är en webbutik du har, vikten av närvaro och kundengagemang är iaf viktig. Det svåra och viktiga är att tänka in företaget i den digitala världen och hur just ert varumärke kan passa in.

 

Starbucks är ju ännu inte etablerade i Sverige – men är ett av de varumärken som har absolut flest följare både på Facebook och Twitter. Det är klart att de inte har löst gåtan med att servera kaffe digitalt än, men uppenbarligen är de duktiga på att skapa kundlojalitet i Sociala Medier. Starbucks vision har varit att skapa allas andra vardagsrum. Då gäller det att hänga med och fundera på hur vi umgås idag. Med laptopen i knät och … vaddå? På Starbuck kan alla koppla upp sig på wifi kostnadsfritt. Det finns dagstidningar tillgängliga och det är allmänt trevligt helt enkelt. Målet med den digitala närvaron är att skapa samma känsla där som i varje coffeshop.

 

 

Faktum är att Starbucks anses vara det mest engagerande företaget av de 100 mest värdefulla varumärkena i världen. Det är klart att vi blir lite nyfikna på vad det är dem gör. För ska du lära dig hur du blir mer engagerande kan det vara bra att titta på de bästa. Fyra saker kan vara värda att kommentera:

Tryck på kvalitet mer än kvantitet
Engagemang handlar så mycket mer än om att börja blogga och låta besökare kommentera, det är mer än att ha en Facebooksida och få andra att skriva i loggen. Det handlar lika mycket om att innehållet är aktuellt, att du svarar på kommentarerna och inläggen, det är ständig uppdatering och omvärldsbevakning, att hålla sig up to date. Det är utifrån din konversation som samtalet börjar.

Det krävs alla medarbetares involvering
Det är lätt att tro att det är marknadsavdelningen, webbavdelninge, IT-avdelningen eller någon annan som har ansvaret, kundtjänst kanske. Sociala medier är inte längre bara några få medarbetares ansvar. Istället är det viktigt att alla utifrån sina egna profiler bidrar med länkar, kommentarer och samma anda rakt igenom. Tänk vad ett par minuter från många anställda skulle kunna åstadkomma.

Att göra allt, inget eller bara lite
Många funderar på om vi måste vara med överallt? Nej, så är det förstås inte. Men du måste göra någonting. Den opitmala mediestrategin beror på… tänk vad enkelt om vi kunde säga: Gör så här!  Även om din naturliga kundbas och intressesfär av kutym är försiktig och tveksam för Sociala Medier, måste du ändå börja, men kanske försiktigare och i mindre skala från början. Det handlar inte bara om att vara före eller åtminstone jämsides med konkurrenterna. Det handlar om hur vi skriver om landskapet för hur vi letar på nätet, tar för givet att hitta information och kommunicera med våra leverantörer. Eller hur?

Hitta din plattform
Ska du engagera kan du aldrig göra det halvdant. Det krävs mer. Det är inte en kampanj som du kan trycka av och på. Riktigt engagemang betyder att du är involverad, konsekvent och kontinuerlig på de kanaler du har valt. Fundera självklart först på vad du klarar av att hantera, så det slipper bli döda kyrkogårdssidor.  Har du ont om resurser och tid – välj med omsorg.

Så här säger ansvarig på Starbucks om deras engagemang:
We live in the physical world with thousands of natural touch points, so when we laid out the vision for our
social strategy, it felt like home for the brand. It’s about the relationships we form with our customers, not marketing.

Så har de också nästa 30 miljoner följare på Facebook och två miljoner på Twitter. Det handlar om att vara tillgänglig. Vi funderar ständigt på hur vi kan vara mer närvarande och tillgängliga. Det är svårt för småföretagare att vara överallt – det finns liksom ingen som sitter på kontoret och sköter det åt oss. Men med trådlöst, iPad, och smartphones är det idag möjligt för alla. Vilken fantastisk värld vi lever i.

 

%d bloggare gillar detta: