Jag sitter på kontoret med en fantastisk höstmorgon utanför mitt fönster. Himlen är klarblå och solens strålar faller lågt som de bara gör på hösten. I koppen framför mig har jag het dryck för att kurera min förkylning, bara för att. Egentligen är snuvan på tillbakagång redan. Men det gör att jag känner mig väl till mods.

Istället för en papperstidning har jag som vanligt gått igenom vad som är på gång via min iPad och appen Flipboard i sängen innan jag steg upp. Eftersom jag väljer vilka jag följer blir mina artiklar utifrån mina intressen. Några andra ämnen kommer alltid upp. Som t.ex. Brittany Maynards val att avsluta sitt liv i lördags, allt för att slippa den sista tiden av sjukdom.

Brittanys sista sex månader har följts och debatterats flitigt i USA – framförallt för att hon faktiskt stod upp för något som hon trodde på. Dessutom genomförde hon det hon sagt att hon skulle.

Richard Herrey – valde att kommentera Brittanys handlingar på Twitter, och jag valde att svara.

herrey

Richard Herrey – om Brittany Maynard

Dessutom valde jag att svara på engelska, för den här veckan utforskar jag resultatet vad som händer om jag börjar tweeta på engelska istället för på svenska.

Många av artiklarna jag också läste handlade om varumärken och personliga varumärken. Det är liksom alltid på tapeten när jag är i upptäckartagen. En artikel var ett långt blogginlägg från en av mina kollegor om personliga varumärke inifrån och ut – du kan läsa Aryels inlägg här.

Men framförallt funderar jag på vad skillnaden egentligen är på att marknadsföra sig själv och att aktivt jobba med sitt varumärke.

 

Uppmärksamhet och Budskap

Marknadsföring handlar om att få ut ett budskap till sina kunder – eller för att leka med orden att föra ut något till marknaden. För att kunna sälja måste jag föra ut min produkt eller tjänst till marknaden, då måste jag visa att den finns. Det är enkelt.

Ditt varumärke definierar vem du är och vilka värderingar du står för. Allt du gör och säger. Så det du säger i din marknadsföring blir med andra ord en del av ditt varumärke. Men bara en del. För ditt varumärke kommer ju i kontakt med omgivningen vid så många fler tillfällen än bara när du faktiskt marknadsför dig.

Egentligen borde det vara ganska enkelt, marknadsföring handlar om att få potentiella kunders uppmärksamhet så att du kan berätta hur bra din produkt eller tjänst är. Framförallt vill du berätta varför du tror att de behöver just dina grejer. Därför har vi lärt oss att marknadsföring ska vädja till kundernas behov, sätta igång en reaktion.

 

Värdegrund och Bakgrund

Alldeles för många förknippar fortfarande ett varumärke med en logo och en slogan. Men det är bara marknadsföringsåtgärder – för att locka dina kunder och sätta igång en reaktion. Varumärket är de reaktioner du får och hur väl det stämmer överens med din önskan om reaktion. Först måste du veta vad du som företagare (och individ också för den delen) veta vad du verkligen står för och vad du vill att andra ska veta att du står för.

Med hjälp av marknadsföring kan du påverka din omgivning att känna och tycka det du brinner för. Du kan visa världen vad du står för. Men bara för att Brittany gick ut med sin åsikt om att det ska stå oss fritt att avsluta vårt liv om vi önskar, betyder inte det att hon garanterat hade blivit trodd på eller ens uppmärksammad. Eftersom hon var i den situation hon var och lämnade så fullständigt ut sitt liv, trodde vi på henne. Hennes varumärke blev starkt.

 

Marknadsföring är kreativt – Varumärken är transparens och trovärdighet

Det är bra mycket lättare att arbeta med marknadsföring än med varumärken. Se till att hitta på en bra rubrik, ha lockande erbjudanden, häftiga bilder och sprid på så många kanaler du kan. Färg och form bidrar, det är kul att jobba med marknadsföring, kreativt.

När det kommer varumärket, som i det stora hela finns i betraktarens ögon, spelar det ingen roll vad du gör i din marknadsföring. Om det inte är så kunderna uppfattar er som du vill bli uppfattad… tja, kundernas bild gäller. Här gäller bara transparens och trovärdighet.

 

Svenska politikers varumärken

Kan det vara därför som den svenska politiska debatten idag handlar mer om vad enskilda ministrar har gjort eller inte gjort – det stämmer inte med vad de gått ut med i sin marknadsföring. När de blir synade under lupp lever de inte som de påstår att de gör. Det rimmar helt enkelt illa. Varumärket är skadat och kommer att ta tid att reparera.

Allt du gör och allt du säger…

Min kopp är urdrucken och jag funderar på hur jag ska sy ihop den här texten. Jag började det här inlägget som jag gjorde för att visa en del av mig. Varje uttalande som vi gör, varje mening vi delar med oss av, varje gillatumme som vi delar med oss av ger eko i cyberrymden om vem vi är och vad vi står för.

Vad delar du med dig av?

%d bloggare gillar detta: