Idag är det fullt normalt att vi avsäger oss reklam och information in i vårt vardagsrum och hem. Även den som vi får via Facebook, Twitter och andra Sociala Kanaler. Vi vill helt enkelt välja själva.

På våra ”loggsidor” eller ”timelines” scrollar vi snabbt igenom det som händer just nu – en och annan rubrik fångar vårt öga och får oss att agera eller reagera. Precis som med klassiska papperstidningar avgör vi snabbt vad vi vill läsa mer om och vad vi struntar i. Rubriken är oftast avgörande.

 

Foto taget av ”hovfotograf” Viktoria Cederberg.

 

  • 8 av 10 läser rubriken
  • 2 av 10 läser hela inlägget
  • Duktiga copywriters ägnar 50% av tiden till rubriken och 50% till texten för en annons
  • Den kända reklamgurun David Ogivly påstås ha skrivit om rubriken till en bilannons över 100 gånger
  • På Twitter har du bara 140 tecken och ett flöde som försvinner på ett par sekunder 
Du har alltså både begränsat med utrymme och begränsat med tid för att få dina följare att läsa det du har publicerat, genom en kort rubrik. Faktum är att gammal skåpmat fungerar faktiskt fortfarande. Allt som kommer fram på Sociala Medier har inte uppfunnits det senaste året. Kommunikationskunskap som härstammar från 400 f.kr. kanske fortfarande har något värde. Eller, åtminstone gedigen marknadsföringskunskap. Att berätta vad någon kan tjäna på det du erbjuder fungerar alltid, eller att antingen titta tillbaka historiskt alternativt sia om framtiden. Det brukar också fungera att adressera rädslor och problem. Tips och tricks hur du ska göra något specifikt fungerar också eller bästa och sämsta exempel. Rubriker som t.ex.
  1. Se till att få ut det du vill av…
  2. Bli av med dina krediter och skulder för alltid
  3. Så här planerar du din nya garderob
  4. Tio största misstagen…
  5. m.fl.
Ändå visar det sig precis som i retoriken, det som verkligen slår an, är när det blir personligt. Vi pratar om Sociala Medier, men vi pratar också om relationer och viljan att vara uppskattad och sedd. När jag läste texten som en bekant till mig skrev om hennes bästa väninnas bortgång grep det tag i mig ordentligt. Det var utelämnande, naket och vackert. Det berörde. Jag understryker ofta vikten av att vara genuin och autentisk i texterna. Det är klart att det är lättare ju färre texten ska representera. Men en stor organisation har också ett hjärta, en kultur, en gemensam värdering, ett varumärke.

 

Har du läst en rubrik nyligen som berörde, då vill jag gärna veta det – för jag är mer såld på det genuina än på det teoretiskt korrekta.

 

 

%d bloggare gillar detta: