krishantering

 

 

Hur hanterar företag en mediakris?

För ett tag sen fick jag ett frågebatteri från ett grupp studenter som läser internationell marknadsföring och nu gör sin magisteruppsats. Deras fokus är hur företag hanterar mediakriser och hur de har arbetat med sitt varumärke under och efter krisen. Intressant fråga, men det som jag upptäckte när jag skulle svara på frågorna är det som oftast märks när högskolor eller andra institutioner, organisationer eller större kommunala eller statliga organ uttalar sig – är att det alltid utgår från storföretagens perspektiv.

 

[xyz-ihs snippet=”ekonomifakta”]

 

 

 

Med tanke på hur liten del av vårt näringsliv som är större företag så förvånas jag varje gång hur perspektivet alltid ändå fokuseras på de stora företagen. Det är vi småföretagare som står för den stora delen av företagsamheten i Sverige. Det som stör mig mest är ändå att våra svenska politiker är så oförstående till att spridningen av företag ser ut som den gör. Att vi småföretagare utgör en betydande del av entreprenörskapet i samhället borde uppmärksammas mer.

 

Utbildning alltid riktad mot storföretag

Men när nästan all utbildning utgår från perspektivet att allt företagande är stort och växande blir det svårt att beskriva hur det ser ut där det inte växer så mycket och är litet från början. Litet behöver inte betyda obetydligt eller olönsamt. Det betyder bara att det är färre personer involverade och därmed väldigt få av modeller, processer och verktyg som används för t.ex. strategiskt arbeta med sitt varumärke.

Ofta är ju ägaren både säljare, producent. ekonomiansvarig, städare, kundsupport, marknadsförare och VD. Det ställer krav men det är också omöjligt att vid skrivbordet plita ner planer och taktiskt handlande i en 5-årsplan.

Vi småföretagare är väldigt mycket här och nu. Mycket av planering och framförhållning finns i huvudet. Kanske inte alltid det mest smarta stället att spara sina planer, men ofta fullt tillräckligt. Så min fråga till er alla småföretagare där ute är: Hur många av er har en tydlig krisplan om och när mediadrevet drar igång?

 

%d bloggare gillar detta: