Det var inte så länge sen som företag kunde påverka sin framgång själva. De bestämde helt själva agendan för vad som skulle kommuniceras och hur de skulle marknadsföra/sälja sina tjänster och produkter . Nu är situationen en annan. Det kan nästan liknas vid ett storskaligt krig. Det räcker liksom inte med ett försäljningskrig. Nu har vi också en underrättelsefight. Vilka kan få ut rätt information vid rätt tillfälle på rätt kanaler?

Håller ni med om att företag som inte har förstått att de måste finnas på Sociala Medier och börja producera bra innehåll blir betraktade som föråldrade och helt ute?

Sociala Medier kräver omsorg (läs tid)

Digital marknadsföring är en ulv i fårakläder. Du ska skapa en strategi för ditt innehåll efter en tröttsam sökordsanalys. Därefter ska du skriva ett konstruktivt och givande innehåll som ska publiceras på hemsidan och delas med alla sociala mediekanaler. Helst ska det vara snyggt designat och anpassat för varje enskild kanal. Och det här ska du göra regelbundet, helst flera gånger i veckan. Det skulle ju vara så enkelt, alla skulle kunna klara av det själva, eller?

Med den expontentiella tillväxt som sociala medier har haft finns det en desperation hos företag som vill gå med i det digitala tåget. De vill vara med när tidvattnet rullar in och känna att de surfar på framgången. Vem vill bli kvar på perrongen eller stå kvar på stranden?

Användarnas engagemang och kundlojalitet ska öka och tillväxten förväntas komma som ett brev på posten. Det handlar om att säkerställa ett gott rykte och få den digitala djungeltelgrafen att sprida positiva omdömen. Det verkar som om aktiviteterna för att nå våra nya mål aldrig verkar ta slut.

Sociala Medier som är bättre än konkurrenternas!

För att göra saken ännu värre, måste du vara bättre än dina konkurrenter. Du måste få fler att besöka din hemsida, gilla din FB-sida och prata om ditt varumärke. Din kreativitet får aldrig slå i taket utan måste hela tiden jobba på högvarv.

Även om de flesta menar att sociala medier är den mest kostnadseffektiva marknadsföringsmetoden går det att ifrågasätta. Tiden det tar att underhålla och producera innehåll är också pengar. Än så länge är det mesta som publiceras på Sociala Medier oftast producerat inom företaget. Företagen tror att det ska vara en enkel grej att låta någon ”ta hand om FB-kontot på kontoret”. Idag krävs det mer.

Majoriteten av företagen utnyttjar inte potentialen tillräckligt. De beror på okunskap men också på resursbrist.

Tills alldeles nyligen var det mest försäljningssiffror och nöjd kundindex som mättes. Nu måste du också ha fler gillare, kommentarer och delningar.

Sociala Medier kräver kunskap

Digitala mediebyråer börjar skära guld med fickkniv och olyckliga företagare tror att de måste betala för att inte blir dränkta i flodvågen av digital information. De svettas av ångest för all information som måste samlas in till årets digitala mediestrategi.

Själv har jag bara börjat min digitala resa. För mig är det blivit ett heltidsjobb. Hur små och medelstora företag ska ha en chans att förstå än mindre hinna producera innehåll som följer alla direktiv och nya krav på kvalitet är svårt att se.

Jag har precis publicerat min första e-bok. Jag är snart klar att publicera en till och skriver på ytterligare en. Frågan är var, när och hur börjar alla ansträngningar att ge svarta siffror på sista raden – för det är ju det kriget handlar om, att överleva och helst vinna.

Sociala Medier är lika viktigt som bokföring!

Idag blev det ett inlägg med svarta glasögon och domedagshatten på. Men faktum är att jag är bekymrad. Samtidigt som jag ser en möjlighet för småföretagare som mig själv att vara med och stötta andra företagare, finns det många som kommer att drunkna på vägen. Redan nu är jag medredaktör för flera företag där jag bidrar till en regelbunden onlinekommunikation och håller en bra omvärldsanalys inom deras respektive område.

Frågan är hur många företag som inser att jobbet med sociala medier är lika viktigt som bokföringen och kanske kan göras bättre hos en specialist än med lillfingret av någon på kontoret.

%d bloggare gillar detta: