I morse hade jag ett par telefonsamtal med företagare som allvarligt har börjat fundera på sin närvaro på Sociala Medier. Det ena företaget var ett större IT-företag som pratade om skomakarens barn och det andra en entreprenör som har varit igång i många år. Hen inser att det är ett nytt sätt att kommunicera nu och behöver förstå hur, var och varför.

Jag känner igen känslan och tankarna från 15 år tillbaka i tiden när vi diskuterade hemsidor. Skulle vi ha en hemsida, hur viktigt var det att den var användarvänlig, interaktiv, responsiv… de orden fanns inte ens då. Det var mer som en broschyr på nätet. Idag vet vi bättre – alla företag (nästan alla) har en hemsida. Och många uppdaterar, moderniserar och utvecklar ständigt sina webbplatser.

Med Sociala Medier har vi precis bara kommit förbi att det är många som har konton, alla är inte väl omhändertagna medan andra har förstått vad det handlar om. Vi har precis kommit till att fler och fler förstår att det också är viktigt hur vi gör.

 

Personligt v/s opersonligt

Framförallt tänker jag på de jag följer, möter, ser inlägg från eller på annat sätt läser inägg från – där jag undrar vem som har skrivit texten? Är det någon omänsklig automatiserad funktion, är det någon utan empati, är det någon som inte förstår att Sociala Medier är sociala, är det någon som…?

Blandningen mellan att vara positiva och personliga och ibland ta oss rätten att vara rätt otrevliga skrämmer mig. Bara för att det är lätt att vara otrevlig när vi inte träffas öga mot öga, betyder inte det att jag har rätt att göra det.

Om det är du, så kanske det är lika bra att det kommer fram. Sannolikheten att du får fler vänner och blir mer omtyckt är inte större på nätet än irl. Det är inte coolt att vara aggressiv och fördömande, någonstans.

Ändå, att skriva utifrån vem jag är, att det syns i den text jag producerar, att det är en person bakom alla bokstäver blir mer och mer viktigt. Men att visa en sida av dig själv som du vet att ingen skulle vilja umgås med eller uppfattas som dum eller elak verkar som en dum strategi. Visst möter vi människor i fikarummet på jobbet som beter sig klumpigt och säger stötande saker. Det betyder inte att det är ok. Det känns som att det är ännu lättare på nätet.

 

5 saker att plocka fram

På nätet kan miljontals se dina tankar och funderingar, både när du är strålande och när du gör misstag.  Så hur låter du?

 

Visa din personlighet

Våga visa vem du är och vad du står för. Räck upp handen och säg: ”det här är vad jag tycker om, tänker och känner”. Det är så här jag är och det är så här jag kommunicerar. Ju tydligare du är, ju fler kommer att tro på dig. Du blir trovärdig.

 

Visa din humor

Alla har humor. Den kan se lite olika ut. En del har en mörkt svart humor, några mer torr och en del gillar ironi. Ha kul! Visst, alla kanske inte gillar det du gillar. Men det spelar ingen roll, någon kommer alltid att tycka som du. Du har iaf visat vad du står för.

 

Visa dina mindre fina sidor

Våga också visa upp den mindre polerade sidan av dig själv. De gånger som du missade tåget, glömde portföljen, spillde på slipsen och sprang över ett litet barn. Om vi förstår att din väg också har kullar, gropar och knöliga svängar gillar vi dig bättre, för då är du precis som jag.

 

Visa var du har din passion

Finns det något härligare än att se människor som älskar att göra något. Jag har vänner som är stora kajakpaddlare, cykelfreaks, Arsenalfans eller blomsterarrangörer. Jag blir lika inspirerad, påverkad och intresserad av allas aktiviteter. För det känns genom skärmar och tangentbord att de gör det med hjärtat.

 

Visa vad du kan

Allt du gör, allt du berättar ger också en bild av din kunskap, din kompetens, din erfarenhet. Det blir ett fantastiskt CV och ett bibliotek att titta tillbaka på.

 

Avslutningsvis – vågar du bli bedömd?

Men frågan är – vågar du bli bedömd? Om du berättar dina historier och delar med dig av din humor, vad händer då? Tja… i min värld får jag de vänner jag förtjänar. De som uppskattar mig för den jag är (även om de inte alltid delar min humor) de är varmt välkomna att ta del av min digitala röst.

Det gäller samma sak för individer som för företag. Speciellt idag när vi pratar om employeer branding – där företagets röst kan bli en magnet eller något som stöter bort den nya attraktiva arbetskraften.

Hur låter du? Dela med dig av vad du tycker är viktigt när du uttrycker dig på nätet.

%d bloggare gillar detta: