Under hösten har jag fokuserat på företagsbloggandet. Inte bara här med min egen blogg, utan också genom att skriva om bloggandet, hålla webbinar och genomföra e-postkurser i konsten att blogga. För småföretagare är det en fantastisk möjlighet att stärka sitt varumärke och berätta vilken kunskap som finns i företaget.

Jag föreläser också om och driver tesen att det bara är obetydliga skillnader i hur vi kommunicerar irl (i riktiga livet) och url, dvs. online. Det är samma bakomliggande kunskaper och insikter som gör att vi når fram med våra kommunikation.

Ta t.ex. just bloggandet och jämför det med möjligheten att tala inför en grupp på t.ex. en branschträff, en företagarfrukost eller liknande. Att få tilltala flera samtidigt, att få visa upp företagsnamnet och dig själv är kanske ett av de bästa sätten att bli välkänd. Precis som med bloggandet kan chansen att tala inför en grupp skapa flera fördelar.

För mig är det en självklar marknadsföringskanal, att få möjlighet att prata inför en grupp av potentiella kunder. 

Det är allmänt välkänt att en av de största rädslorna som finns är just att prata inför en grupp. Även om medvetenheten om vikten av att kunna uttrycka sig har ökat, kan rädslorna bestå. Bloggandet kan också skapa ångest när texten inte vill komma ut och jag funderar för länge på om det är tillräckligt bra.

För många krävs det en hel del mod att ta steget upp på scenen. Jag skulle vilja vara så kaxig att jag påstår att blir du stillasittande förlorar du chansen att hitta nya kunder. Låt mig berätta varför du som företagare måste bli bättre på att kommunicera framför en publik och dela med dig av din information.

 

Chans till nya prospekts och kunder

Som företagare är det viktigt att alltid få in nya prospekts, eller leads som det heter på engelska. Utan nya namn att bearbeta dör snart vår verksamhet. Även om vi har nöjda, lojala kunder brukar de så småningom byta leverantör.

Att tala skapar möjlighet att leverera din säljpresentation inför flera stycken på en gång. Men att bara tala till dem skapar inga leads. Du måste också se till att få deras kontaktuppgifter, deras e-postadresser eller visitkort. I och med att de har kommit dit som publik vet du ju att de är intresserade av ditt ämne. De har kvalificerat sig själva som potentiella kunder.

 

Etablera dig som expert i din bransch

Precis som med ditt bloggande, visar du din expertis när du talar om ditt ämne. Du har fått chans att visa och etablera dig som den lokala experten i just din bransch. Titta dig omkring bland dina konkurrenter – hur många av dem pratar om produkterna och tjänsterna ni levererar? Jag antar att det inte är så många. Det betyder att du har en möjlighet att ta plats som experten alla refererar till.

När du väl är etablerad som expert kommer fler kunder ta kontakt med dig när det finns behov av din produkt eller tjänst.

 

Skapa visuella minnen av varumärket

Vid de allra flesta tillfällen som bjuds att tala inför en grupp har du också möjlighet att ha med en roll-up, visa keynote eller powerpointbilder, dela ut en gåva till någon i publiken, klä dig i kläder med din logo på, dela ut en sammanfattning av innehållet efteråt. Med andra ord, du kan exponera inte bara namnet i deras minne, utan också den visuella bilden av varumärket. Igenkänning är A och O.

Hela talet blir en visuell upplevelse som sätter större avtryck och fastnar i minnet om du använder dig av alla knep du kan. Se till att ditt varumärke fastnar i allas undermedvetna genom inte bara ett fantastiskt tal, utan genom flera sinnen.

De här tre punkterna kunde likaväl ha stått som rubriker till en text om företagsbloggandet. Jag vet att inte alla kan brinna lika mycket för konsten att kommunicera som jag gör. Men det är mitt jobb. Däremot kan jag se till att du som företagare väljer den kanal som känns mest bekväm för dig. För mig är det väsentligt att när du väl tar steget att bli mer publik, oavsett om det är irl eller url, så ska du göra det starkt, tydligt och väl genomtänkt.

Behöver du bolla tankar om hur du bäst ska ta plats framför en större publik – hör av dig.

%d bloggare gillar detta: