Hur mycket kan egentligen hända under en sommar när du verkligen bestämmer dig för att ta ledigt. Uppenbarligen en hel del. Google+ är på tapeten mer än någonsin, Facebook börjar ifrågasättas, allt fler företag försöker att få mig att bli vän istället för att gilla, twitter var överfyllt nu på morgonen och gick inte att komma in på… Så var börjar jag?

Google+
Det är lätt att hitta bloggar och artiklar om Google+, från de som var på tåget tidigt och kan ge tips och idéer om hur du kommer igång, varför osv. Några exempel får du här: Wolber World, Sökoptimering, Mashable, och förstås Googles egna sidor om hur du gör: http://www.google.com/+/learnmore/.

Själv är jag bara i utforskarläget ännu – om det blir större än Facebook och tar över marknaden? Tja, vem vet, men helt klart är att det finns en del poänger som FB har missat. Säg själv, vad tycker du – och om du vill ha en inbjudan, låt mig veta så skickar jag en ”invite”.

Vän med företag på Facebook
Nej, aldrig. Alla företag, organisationer och föreningar som har valt att göra en ”vanlig” profilsida på FB och sedan försöker bli vän – gör sig inte besväret med mig. Företagssidor är till för att jag själv ska välja när och om jag vill ”gilla” dem och därmed ta del av budskap och erbjudanden. Det är tråkigt att företag fortfarande gör fel när de startar sin sida – men det handlar om kunskap.

Vet du något företag som tänker komma igång, hjälp dem att göra rätt från början, och vet inte du heller, tag kontakt med någon som vet – som undertecknad t.ex.

Twitters utveckling
Fler tar upp kampen om att ta större del av det Sociala Mediabruset. Nu mer kan du lägga in bilder i dina tweets också. Egentligen är det ganska lätt att hitta tillbaka till läget och utvecklingen i Sociala Medier, ett par bloggar lästa: Twitterbloggen, t.ex. och jag är hyfsta med på spåret igen. Men det tar tid, och den tiden ska delas med så mycket annat.

För mig handlar det nu bara om hur jag ska ta ner all kunskap och kompetens där ute, få den tillgänglig för oss alla småföretagare och se till att det vi gör hjälper och inte stjälper oss. Alla kan inte lära sig allting om marknadskommunikation, men någon kan lära sig lite och dela med sig till andra. Jag delar gärna med mig, vad vill du veta mer om?

Som sagt, säsongen har dragit igång, och jag är laddad till tänderna, och nyfiken som bara den…

%d bloggare gillar detta: