Under mer än femton år har jag utbildat och coachat grupper och individer för att bli bättre när de talar framför grupper. Många, många har jag mött på vägen som tycker att det är bland det värsta de kan tänka sig. De är t.o.m. räddare att tala inför en grupp än för att dö.

Som företagare är din förmåga att kommunicera och tala en kompetens som du måste ta på allvar. Din förmåga att nå fram är ett marknadsföringsverktyg som du måste bemästra. För de allra flesta skapar vetskapen om att jag ska upp och tala fjärilar i magen och en anspänning som är nyttig. Det gör dig mer alert och beredd. För en del blir fjärilarna stormar och orkaner. Det krävs både förberedelser och en hel del mod.

Nordinspire 140613. Lena Nordin Andersson

Tyvärr har jag också mött dem som är övermodiga. Med andra ord de som tror mer om sig själva än vad som kanske är bra för verksamheten. De som tror att de är bättre än vad de är helt enkelt. Men de allra, allra flesta behöver bara lite hjälp på vägen för att bli så mycket bättre.

Jag kan garantera att om du driver egen verksamhet och inte kan få ut ditt budskap till större grupper på ett övertygande sätt, kostar det dig mycket pengar på vägen. Om du är småföretagare hävdar jag att du måste se till att bli bekväm och duktig på att leverera ditt budskap muntligt, för att:

Hitta fler möjliga kunder

Som småföretagare måste du se till att nätverka och träffa nya möjliga kunder. Genom att se till att du kan tilltala flera än en åt gången använder du din tid mer effektivt. Väl framför en grupp kan du samla in deras e-postadresser, få dem att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev och därmed få in dem i din säljtratt.

Tänk också på att de är där för att lyssna och har valt att komma frivilligt – de är alltså redan intresserade. Eftersom de redan är öppna för vad du har att säga är de mer än väl kvalificerade för att vara varma prospekts.

Visa att du är expert på ditt ämne

Genom att ständigt tala om just ditt ämne blir du snart den som andra refererar som expert på ämnet till. Vilket ämne det än är – säkerhet i hemmet, miljövänliga trädgårdar, billiga och enkla vardagsrätter, rostfria avgassystem… det spelar ingen roll, du kan vara experten.

Att bli benämnd som expert genererar ofta nya kunder och nya prospekts. De kommer till dig om de har ett problem eller en fråga.

Visa ditt varumärke på fler än ett sätt

När ett helt rum full av folk ser dig tala, ser de förhoppningsvis också din logo, dina färger, ditt val av typsnitt och allt annat som förknippas med ditt varumärke. Det är bra exponering inför potentiella kunder som får en känsla och ett innehåll att koppla ihop dina attribut med.

Det blir en fantastiskt visuell upplevelse som stannar kvar i minnet länge. Om du dessutom har något att dela ut, en flyer, visitkort, give-aways eller ett erbjudande eller provexemplar ger det ännu större verkan.


 

Har du erfarenhet av att ditt talande inför grupp har gett mer affärer – hör gärna av dig, eller kommentera nedan. Håll konversationen levande.

 

 

%d bloggare gillar detta: