Det finns många föreställningar om Sociala Medier. Den största är kanske hur enkelt det är. Framförallt påstås det att det verkligen är en möjlighet för små och medelstora företag att nå en bredare publik – och att det kan vem som helst åstadkomma. Men kanske det inte alltid är så enkelt ändå. Och med tanke på hur mycket Sociala Medier fortfarande utvecklas finns det en hel del att hålla koll på och vara hyfsat duktig på. Det är mycket som lurar i vassen.

Du måste t.ex.:

  • Skriva, ta kort och filma saker som verkligen fångar det innehåll du vill leverera
  • Redigera det material du har till ett format som är underhållande, utbildande och inspirerande
  • Skapa materialet så att det går att använda på flera olika kanaler
  • Hitta processer och strategier för hur du ska publicera och skapa kontinuitet och ett konsekvent uttryck
  • Övervaka och mäta för att se om det du gör faktiskt ger resultat

Föreställning 2

En annan föreställning är att det är gratis. Mer och mer ser vi att flera av tjänsterna, för att verkligen få ut så mycket som möjligt nu börjar bli betalda. Men framförallt – tid är pengar. Planerandet, skapandet av innehållet, publicering och att kommentera inlägg tar tid. Nu mer finns det också en hel yrkeskår av professionella som har kunskap och erfarenhet hur ett företag bäst kan utnyttja Sociala Media – och de tar betalt.

Många av de fria verktyg och program som finns för att övervaka och hålla koll på kan nog vara bra – men är sällan så anpassningsbara att de ger den information som just ditt företag vill ha. Och om du ska vara riktigt proffsig, med kommersiellt anpassade foton och filmer, så måste du vara beredd att betala även fotografer och filmare. Med andra ord – fria kanaler betyder allt annat än att Sociala Medier är gratis.

Föreställning 3

En tredje föreställning är att det är Facebook som gäller. Eftersom Facebook är dominerande med nära nog en miljard användare, så är det den enda kanalen som är värd att satsa på, dessutom en kanal som många är med som privatperson och därför vet hur den fungerar. Det gör det enklare. Men du vet väl att bara 15% av dina följare ser dina inlägg. Du behöver se över hela din webbnärvaro för att säkerställa att du finns där du gör mest nytta.

LinkedIn är en av de snabbaste växande kanalerna nu, tillsammans med Instagram som snabbt tar kommando över delandet av bilder. Twitter fortsätter att vara en kanal för informationsutbyte, nyhetsflöde och för en del företag, kundtjänst. Med andra ord – enkelt, gratis och bara Facebook stämmer inte.

Sociala Medier är inte en räddare i nöden. Du måste ha innehåll som är lockande och som dina följare och läsare vill dela med sig av. Det tar tid och uthållighet att bygga en solid mängd följare och gillare. Samtidigt måste du komma ihåg alla traditionella kanaler, alla kunder finns inte på Sociala Medier. Fortfarande är det dock viktigt att vara sökbar på Google. Jag gästbloggade nyligen om vikten av att vara sökbar på Quicknets gästblogg.

Vad fungerar i praktiken

Ta en titt på din egen Sociala Medienärvaro. Hur har det du har gjort hittills fungerat för dig? Har det du gjort varit tillräckligt effektivt? Har du haft möjlighet att mäta det du har gjort? Vet du ens vad du faktiskt har för strategi?

Titta på vad dina konkurrenter gör? Vad verkar fungera för dem? Vilken sorts innehåll publicerar dem? Ta lärdom av dem som det fungerar för och lär också vad som inte verkar fungerar. Men ha tålamod – ett steg i taget.

%d bloggare gillar detta: