Nästa vecka släpper Facebook sin nya app Facebook Paper. Kanske är det något radikalt de behöver göra för att locka tillbaka den unga publiken. Men hur det nu är – Twitter är en fantastisk kanal och det fungerar alldeles utmärkt för att skaffa nya kontakter. Men vi kan också konstatera, för att få fler följare måste du twittra mycket. Du behöver inte blogga två gånger om dagen, skriva två e-böcker i månaden och hålla ett webinar var sjätte vecka – du måste bara ha något att twittra om.

När det gäller twitter är det mindre viktigt var du hittade innehållet och mer viktigt att det är innehållsrikt, underhållande och utvecklande eller på annat sätt värdefullt för dina följare. Det är nu du måste lära dig att leta, hitta och hantera rätt sorts innehåll. För att twittra ofta måste du också vara effektiv. Det är inte bara det att du måste ha ett verktyg för att schemalägga tweets, du måste också ha källor att hämta ditt innehåll från, digitala reservoarer som du kan återkomma till och hämta förstklassigt material från. Här har du några exempel som jag hämtar idéer och innehåll från:

Feedly – ett perfekt ställe att hitta artiklar om allt möjligt och omöjligt. Du kan välja att ange nyckelord för just din industri och se vad som kommer upp.
Pinterest – ta reda på vad som är mest populärt på Pinterest just nu.
Google+ och LinkedIn har också perfekta ställen att leta nya uppslag på. Men jag älskar Flipboard, en app där jag enkelt kan följa de nyhetskanaler som jag själv är intresserad av – lite av vad Facebook försöker göra med sin Papers nu.

Pinterest_poppis

En annan favorit jag har är stumbleupon.com. Men poängen är – om du letar reda på webbsidor som du själv gillar, där nyheter, bilder och inlägg uppdateras har du hittat dina källor. Den viktigaste källan av alla är kanske ändå Twitter, där jag följer andra som delar med sig av sina källor. 

 

Se till att det du vill dela blir synligt
Sedan i oktober 2013 kan vi se foton i Twitterflödet, det gör det möjligt för den som inkluderar ett foto att bli mer synlig i flödet än de utan foton. Det är väl uppenbart att ju mer dina tweets märks och står ut, ju fler följare får du. För egen del har jag mer och mer funderat på bilder och inser vikten av att hela tiden ha egna bilder. Med iPhonen i högsta hugg är det enkelt att alltid ta den där bilden som kan vara bra att ha. Har du en hemsida som du kan länka fotot till, som en landningssida, kan du dessutom driva trafiken dit du vill ha den. Som Twitter ser ut nu, fungerar foton som antingen är i kvadrat eller liggande format bäst. Kan du få med en bild var tredje eller fjärde tweet så vore det optimalt. Jag har långt kvar att gå, men ser fram mot att få igång mitt ”bildande”.

 

Följ många och skapa listor
Om du lägger någon som du följer i en lista som du skapat, för ett speciellt ämne eller intresseområde, så får de ett meddelande via e-post och i sin feed – sannolikheten att de blir mer intresserad av dig är rätt stor, eller hur? Ofta i sociala medier handlar det om att ge tillbaka det du har fått av någon annan. Vi gillar tillbaka, länkar tillbaka eller på annat sätt ser till att det märks att vi har fått uppmärksamhet. Givers gain. Det betyder alltså att om du följer någon och lägger den personen till en lista finns det en större chans att de följer dig tillbaka än om du inte hade följt dem alls.

Fast det är klart – du ska inte börja följa allt och alla. Du ska följa dem som du vill följa och som du har intresse av att följa. Börja du följa flera hundra nya kontakter varje dag kommer Twitter snart att stänga ner ditt konot och tro att du är ute för att spamma.

Du kan hitta nya att följa genom att t.ex. importera och bjuda in via dina kontakters e-postadresser. Eller också tittar du helt enkelt igenom ”who to follow” – med jämna mellanrum, för att se vad Twitter föreslår utifrån dina tidigare val. Du kan också titta runt hos dem du redan följer och se vilka de följer. Det finns alltså många olika sätt att hitta nya intressanta personer att följa.

 

Twittra på event
När du är med på ett event eller en konferens som har en hashtag – se till att vara med i chatten. Så fort det finns ett speciellt ämne att diskutera runt finns det möjlighet att hitta nya kontakter. Du behöver ju inte fysiskt vara på plats för att kunna delta i konversationen. Genom att delta når dina tweets inte bara de andra som är med i samtalet utan potentiellt en enorm mängd twittrare.

Så fort du vet att du ska delta på ett event som tidigt har annonserat ut sin hashtag, var där och smygtitta mellan varven. Börja följa någon som kommenterar och svara om du har någon tanke eller idé om det som diskuteras. Varje gång du interagerar är som en liten annons och uppmaning att följa dig.

 

Slutligen – du måste göra det enkelt för andra att börja följa dig
På alla möjliga ställen måste du se till att länka till ditt twitterkonto. Jag menar både från din hemsida och andra sociala profilkonton du har, men också när du mailar och sjävklart måste adressen finnas på ditt visitkort.

På hemsidan borde det vara ännu lättare än att hitta adressen, en ”följ mig”-knapp är att föredra.  Du hittar min i högerspalten här bredvid. Vill du ha en enkel checklista som en pdf-fil, följ mig på Twitter och skicka mig ett direktmeddelande så ska jag se till att du får en, helt fritt förstås.

 

 

%d bloggare gillar detta: