Tar Twitter över Facebook

Tar Twitter över Facebook?

Den senaste tiden har det diskuterats om Facebook håller på att tappa sin effekt att attrahera en större publik. Rapporter publiceras om att den unga publiken sviker till förmån för t.ex. Twitter eller helt enkelt att hålla kontakt via messenger. Men rapporterna berättar också att Facebook fortfarande attraherar en mer mogen publik. Då är frågan som alltid kvarstår, var finns din målgrupp?

Oavsett vill du säkert ha fler följare – här får du första delen av två hur du kan skapa fler följare på Twitter.

Det känns tråkigt att konstatera att om du inte är kändis eller ett redan välkänt företag så kan det vara riktigt svårt att få många följare. För en vanlig småföretagare tar det tid och tålamod, vilket det ofta är brist på. Det positiva är att det finns saker som du kan göra för att åtminstone öka på din följarskara. Visserligen går det ju numer att köpa följare, vilket jag inte rekommenderar. Ofta kan det vara falska profiler och de gör ju inget annat än ökar på summan, de blir aldrig en kund eller bra ambassadör.

Det är följare som du förtjänar, för att du har ett bra flöde med relevanta inlägg som ger klick och förhoppningsvis affärer så småningom.

Din profil
Först och främst måste du se till att din profil är tillräckligt intressant och uppdaterad. Och som vanligt måste du veta varför du tänker använda Twitter, samt mitt älsklingsbeslut – vad vill du att de som följer dig ska tycka och tänka om dig eller ditt företag.  För utifrån det är det ju mycket lättare att bestämma vad du ska tweeta.

Börja med att se över din egen profil – hur ser den ut? Är den välkomnande, får de reda på något om dig och verkar du värd att följa?

Twitterkontot

 

Har du allt på plats är det bara att fortsätta och se över lite mer taktiska åtgärder.

Din Taktik
Att vara aktiv alla tider på dygnet har visat sig vara ett bra sätt att få fler följare. Eftersom du är så kort tid i flödet gäller det att sprida ut sina inlägg. Det kan ju vara så att de du vill ska se dina tweets inte alls är online när du twittrar. Men du kan faktiskt twittra dygnet runt hela veckan utan att behöva vara online hela tiden.

För att förstå vad jag menar – logga in på ditt twitterkonto nu och läs de inlägg som kommer i feeden. Logga in igen om en timme och det kommer att vara massor av nya inlägg som begraver de du läste just nu. Underförstått förstås att du följer tillräckligt många andra twittrare.

För att växa måste du vara synlig när dina följare är på plats. Framtida följare måste också när som helst kunna hänga på och märka att det faktiskt händer något hos dig. Då kommer frågan, hur kan jag vara närvarande oavbrutet utan att behöva vara inloggad och twittra mig galen? Och hur ska jag hitta vad jag ska tweeta om?

Se till att tweeta innehåll som du själv har skapat, eller som andra har skapat och sen…. ser du till att tweeta det flera gånger. Innehåll som du kan tweeta kan t.ex. vara e-böcker, artiklar eller lathundar och tips. Det kan också vara tabeller eller andra instruktioner, checklistor, webinars och videoinlägg eller foton och bilder, samt förstås: blogginlägg.

En av de som jag följer heter Guy Kawasaki han har 1,4 miljoner följare och skickar ut ca 50 tweet varje dag – och han skickar ut varje tweet minst fyra gånger (var 8:e timme) – för att verkligen nå en större publik. Jag säger inte att du måste twittra 50 gånger om dagen, men med 1,4 miljoner följare är det kanske ok. Vad jag vet är att både du och jag behöver göra det betydligt oftare än vi gör idag.

För att åstadkomma någon form av förändring kan du behöva hjälp och verktyg som kan hjälpa dig på flera olika sätt.

  1. Som automatiskt publicerar dina blogginlägg
  2. Som enkelt delar innehåll som du hittar när du surfar runt
  3. Som schemalägger inlägg och
  4. Som laddar upp bilder mellan varven

Det finns flera att välja mellan, t.ex. Hootsuite och Buffer. Jag har precis börjat använda Buffer som gör det betydligt enklare att dela vad jag än hittar på nätet. Med en enkel knapp i mitt browserfönster kan jag dela vad jag vill med vilken av mina Sociala Mediekanaler som jag vill.

Buffer

 

Oavsett vilket verktyg du väljer att använda handlar det om att bli effektiv och spara tid. Men också att du får ett flöde med bra tweets, från din blogg och från andra. Det förstås, nästa fråga kvarstår: hur ska du hitta alla ställen där det finns bra innehåll att dela?

Nästa inlägg kommer att handla om hur du kan hantera ditt innehåll som ett riktigt proffs. 🙂

 

 

 

 

%d bloggare gillar detta: