Idag verkar det som om träd har betydelse i mitt liv. Ni vet ibland så är det de små detaljerna som tillsammans verkar skapa ett sammanhang.

golfbolliTrad

 

Först lyckades jag slå upp min rosa golfboll i ett träd och bollen ville inte ramla ner… vad gör man? Det var liksom inte läge att försöka leka djungelgeorge och slänga sig upp i trädet för att göra det bästa av situationen. Dessutom är det ju bara ett spel, eller hur? Och faktum är att jag också njöt av annat på golfbanan, för nu har Mimosan börjat blomma.

 

IMG_1599

 

Jag har aldrig sett något liknande – skir och skär och med en förförande doft. Det är fullt förståeligt att golfslagen är lite ofokuserade mellan varven.

När jag kom hem var sopgubbarna som hämtar trädgårdsavfall precis vid min tomt och hämtade upp nästan helt träd av grenar och kvistar som blåste ner under helgens storm med hagel stora som tennisbollar. Det är över trettio grader i skuggan och killarna i sopbilen såg ut att behöva lite paus – så jag gav dem varsin flaska vatten – mycket uppskattat kan jag försäkra. Ett sätt att visa min uppskattning för det jobb de genomför.

 

Nordinspires varumärke

Jag vill gärna uppfattas som en generös person – vilket förhoppningsvis återspeglar sig även i mina föreläsningar och mitt yrkesliv. Generositet kan också handla om att inte vinna varje duell, som i golfen och låta bollen bli förlorad. Eller att se och uppskatta något bra, vackert eller utmärkande hos en kund eller konkurrent och uppriktigt berätta att du gillar det du ser. Eller helt enkelt att ge någon en flaska vatten som tycks behöva det här och nu.

 

Etos och Patos från små detaljer

Så här är det i livet men också i organisationer – plötsligt så är det en detalj som spelar roll och påverkar, inte bara på ett ställe, men på flera. Vi behöver bara vara uppmärksamma och härvarande – som jag så många gånger tidigare har skrivit om. Det är genom att vara uppmärksam på detaljerna som du hittar dina exempel, fördelar och berättelser som gör att du kan sälja ditt varumärke med ännu större engagemang. Detaljerna som gör att både patos och etos blir lätta att baka in i din marknadsföring och försäljning.

Var extra uppmärksam en eller ett par dagar och leta efter de små detaljerna och fundera sedan på hur du kan använda dig av dem i dina berättelser och argument när du beskriver ditt varumärke.

Du får gärna dela med dig av dina berättelser utifrån de små detaljerna här i kommentarsfältet.

%d bloggare gillar detta: