De här senaste dagarna har varit så hektiska att skapa innehåll att jag inte har hunnit skapa innehåll. Hur det nu låter möjligt. Samtidigt som jag skriver på min nästa bok om innehållsmarknadsföring, så har jag kämpat med att få min första bok: Våga hålla ord! publicerad på iBooks. Och nu är den äntligen här.

Det har inneburit att bloggen har fått lida. Visserligen har jag tänkt på innehåll flera gånger, som t.ex. att skriva om ”kedjebreven” som har snurrat runt på Facebook igen, om att ”skriv något om hur vi träffades, annars är du inte längre min vän”. (lite överdrivet, men ni vet vad jag menar.) Ändå har jag varit produktiv betydligt mer än 8 timmar per dag. Då menar jag verkligen produktiv.

Faktum är att boken jag skriver på just nu tar upp att det tar tid att skapa bra innehåll. Samtidigt vill jag påstå att producera något för att jag måste leverera är kontraproduktivt, det blir aldrig tillräckligt bra.

Men idag vill jag bara tala om att jag är så lycklig. Mitt första bokprojekt är klart.

MF_OMSLAGIdéen om att få något publicerat har funnits så länge i mitt bakhuvud. Jag har säkert skrivit tre böcker vid det här laget, men aldrig riktigt kommit i mål. Det kommer liksom alltid något i vägen. När jag sen har tagit tag i projektet igen, har jag fått börja om. Nöjdhet är liksom inte mitt mellannamn.

 

Innehåll är viktigt

Precis som när vi pratar marknadsföring är innehållet viktigt när du talar. Bl.a. det skriver jag om. Det är fascinerande i sig, att skriva om att tala, normalt brukar jag tala om att skriva. Någon i mitt flöde anmärkte på att jag som pratar så mycket kanske borde skriva en bok om att lyssna. Faktum är att en stor del av innehållet fokuserar på just förmågan att lyssna.

Lyssna! Det här är faktiskt viktigt. Om du tror att innehållsmarknadsföring handlar om att skapa och publicera innehåll behöver du lyssna igen. För att lyssna online är faktiskt grunden till att innehåll som du sen skapar. Precis som du får en mycket bättre föreläsning om du lyssnar av dina åhörare.

Utan att lyssna på relevanta onlinediskussioner, nyheter, bloggar och andra inflytelserika digitala profiler kan du överhuvudtaget inte skapa en bra innehållsstrategi.

I hjärtat av allt förmedlande ligger lyssnandet och svarandet.

lyssnandet

Bara 25% av din strategi för att skapa bra innehåll ska bestå av produktion och publicering. Det är egentligen ganska lite. Så även om jag de senaste dagarna har ägnat 100% åt att skapa något – är min tid nu åter tillgänglig för att lyssna på er där ute i cyberrymden. Vad pratar ni om? Jag är nyfiken.

 

PS – kom ihåg att boken Våga hålla ord! finns där ute nu – köp den på iBooks! – DS      Download_on_iBooks_Badge_SE_110x40_090613

 

 

%d bloggare gillar detta: