Ju mer jag är ute på mina kanaler och ju fler företag jag följer desto mer lägger jag märke till vad många gör för misstag. Det är svårt att marknadsföra sig via Sociala Medier – men det handlar mer om att hjälpa ditt varumärke på vägen att använda kanalerna som den enda vägen till framgång. Många är fortfarande på nybörjarnivå och fler och fler börjar få tillgång till sitt företags konton för att ”hjälpa” till att sprida information och varumärket.

Jag blir något mörkrädd när jag märker vad som händer. Det är ungefär samma känsla jag hade när PowerPoint lanserades och blev ett verktyg i var mans hand. Bara för att alla nu kunde göra sina egna bilder betydde det långt ifrån att presentationerna blev bättre, eller talarna blev bättre för en delen, framförallt betydde det inte att bilderna som visades blev bättre, snarare tvärt om.

facebook_thumbs_up

Här är några misstag jag noterat.

 

Bara fokusera på att få fler följare eller gillare

Det är klart att stora siffror alltid är tilltalande och det känns bättre att säga att vi har 3,000 följare än 30. Men det är inte säkert att antalet har en inverkan på det som egentligen betyder något. Driva trafik till er hemsida, öka försäljningen eller skaffa fler kunder. Anordnar du ett affärsmingel och det bara kommer 5 personer kan det ju kännas något tomt. Men är det de fem viktigaste aktörerna som finns på marknaden med stort inflytande och möjlighet till beslut, kanske det var det bästa mingel du någonsin åstadkommit.

Med andra ord, att jaga volym istället för kvalitet är alldeles för vanligt och ofta alldeles för angeläget på gränsen till panikartat. Ta det lugnt, var noga med vad ni publicerar och hur ni gör det – följ era värderingar och ha tålamod.

 

Siktar på konversation istället för att leverera värde

Ja, jag vet att det oftast pratas om att vi måste föra en dialog med våra följare och gillare. Vi måste kommunicera. Det finns inget så spännande som när vi får en kommentar att vi nästan blir överväldigade. Jag har sett resebolag t.ex. som har svarat en följare som publicerat på Twitter eller Facebook att de snart ska resa till den ena eller andra destinationen, där svaret i stort sett är: ”Oh, vad kul, vi ses snart.”

Det är ju inte sant. De kommer inte att ses. Varför inte utnyttja tillfället och ge något extra. Det kan vara ett tips på en bra restaurang som ligger runt hörnet från hotellet, eller ett event som kommer att hända just när den personen är där, eller varför inte ett VIP-pass till något speciellt.

Varumärken är inte vänner med sina kunder. Personer som jobbar på företaget kan vara vänner med kunder. Men det är skillnad.

Det är också märkligt att vi oftast tycker att det är viktigt att alla alltid ska få kommentera. Men följer vi en del kommentarsflöden så går det snabbt att se att det ofta inte tillför annat än irritation och en besk smak i munnen. Att som anonym få ösa ur sig oförskämdheter och påhopp online är bara allt för vanligt.

Konversation är bra, när den tillför. Fundera på det.

 

Utnyttja alla sina konton för att sprida kors och tvärs

Det är fler och fler som sitter på tillgång till flera olika avsändares konton. Det kan ju från början kännas smart att göra reklam och sprida, dela de olika avsändarnas material och därmed hjälpa till att nå fler än bara de egna gillarna/följarna. Snart blir det uppenbart. Jag vill inte se delningar och tummar för ett och samma företag hos den jag följer, som inte har med saken att göra.

När det inte finns en marknadsavdelning och fler och fler tycker att det är roligt att – är det lätt att det blir fel. Visserligen är jag för att det ska finnas fler do´s än don´ts i en policy för ett företags sociala mediestrategi. Men det behövs också utbildning och en del riktlinjer. Hur vi uttrycker oss och hur eller var vi sprider vårt innehåll.

Det finns fler saker att påpeka. Men i det här blogginlägget känns det som det räcker att vara ”gnällig” för nu.

 

%d bloggare gillar detta: