Ibland så kommer det över mig, den där tröttheten av att låta som en papegoja. Mina barn är redan utflyttade så det är inte barntjatet jag talar om. Alldeles för ofta känns det som om jag upprepar mig igen och igen och igen. När jag pratar om ett ämne som t.ex. presentationsteknik eller om personliga varumärken känns det som om jag har sagt det förut. Och det jag har jag ju.

Grejen är att varje gång jag upprepar mig så inser jag också att det är mycket enklare än vad jag säger. Det är alltid enklare än vi tror. Det finns alldeles för mycket regler att följa och alldeles för många steg som ska vara till hjälp på vägen. Ändå kan jag inte låta bli. För egentligen är det för enkelt. Vi behöver bara våga vara oss själva. Jo, det är sant.


 

De allra flesta finns online idag. Men många har ingen aning om vad de håller på med. De tror att det är farligt och de tror att de ska ”spela en roll”.  En del av oss väljer att spela den rollen och gör det så bra att de flesta tror på oss. Andra är sårbara, har större integritet och väljer att visa sitt riktiga jag för endast ett fåtal. För mig är det lika enkelt online (eller svårt för den delen) som det är irl, i riktiga livet – jag försöker bara vara mig själv.

De allra flesta av oss väljer ändå en smal medelväg. Ibland visar vi upp vem vi är och däremellan väljer vi att visa en väl vald sida.

När det gäller att ta plats och skapa sig ett varumärke online verkar det som om alldeles för många fortfarande gör ett av två fel. Antingen så skriker de ut samma säljande budskap med en galnings ihärdighet eller också är de så tysta att vi misstänker att de inte finns längre.

Visst kan det löna sig att vara kreativ, underhållande och leverera massor av bra information. Men kanske vi glömmer att bara vara oss själva. Här är några tankar som jag själv funderar på utifrån att bara vara mig själv!

 

Visa vem jag är bakom skylten

Det är lätt att gömma sig bakom en logo och ett företagsnamn. Visst är det roligare att läsa om, möta och se på bilder av riktiga människor. De som faktiskt jobbar där. Presentera dig och din personal. Vi vet ju att affärer görs mellan människor. Håll med om att det är roligare att köpa något från någon du gillar än någon du inte gillar.

[Tweet ”Visa att du har mer än en logo, visa att du har en personlighet!”]

Jag misstänker att vad du tycker, gillar och gör spelar större roll än vad ditt företag tycker, gillar och gör. Titta bara på vad som händer i politiken just nu. De enskilda politikernas åsikter och uttalanden påverkar mer än partiets ståndpunkt.

Visa att du har mer än en logo, visa att du har en personlighet.

 

Skriva som jag pratar

Det är så lätt att börja skriva branschspråk och extra formellt bara för att du pratar för företaget och inte för dig själv. Du behöver faktiskt inte imponera på någon med ditt språk. Självklart är det ok att prata affärer, bransch och marknad – för du vill ju visa vad du kan. Men se till att du pratar på ett språk som alla kan förstå.

Blanda långa inlägg med fullständiga meningar med korta, kärnfulla uttryck för stunden. Precis som du gör afk (away from keyboard) i riktiga livet. (jag var ju tvungen att slänga in lite jargong själv  🙂 )

 

Komma ihåg här och nu

Jag vet att jag gärna berättar och skriver om att du lätt kan schemalägga dina inlägg långt fram i tiden. Det är något som jag också gör. Men jag uppskattar lika mycket det spontana inlägget som kommer för stunden. Det här händer här och nu. Faktum är att det är lika spännande att ta del av skrattet och kommentarerna runt fikabordet som när stora kunden kommer på besök och alla står uppradade på trappen för finfotot.

Det är min övertygelse att det spontana i förlängningen visar mer vem du verkligen är. Det är då din autenticitet kommer fram och det är då du skapar trovärdighet.

[Tweet ”Det spontana visar vem du verkligen är!”]

För lätthetens skull kan det ju vara bra att blanda förstås.

 

Att bild och foto är attraktivt

Den senaste tiden har jag provat med några korta filmsnuttar där jag istället för att skriva ett budskap har filmat in det. Jag är fascinerad av hur mycket större avtryck en filmsnutt gör än en skriven text.

Bilder ger också mer återkoppling än bara text – så tänk på det, samla på dig bilder och kom ihåg att spela in en och annan filmsnutt också. Gör det enkelt. Jag kan lova att en selfipinne gör det så mycket enklare.

Som när jag publicerade bilderna på den här bilden som jag blev såååå sugen på att köpa.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Valet av bil säger en del om mig. Alla vet att jag gillar färgen, några att jag gillar sportigare, snabbare bilar. Men första gången de träffar mig kanske bilden är annorlunda. Jag vet t.ex. att en del av mina åhörare när jag talar om personliga varumärken tror att jag gillar dansband. Inget fel i det – men jag har aldrig ägt en dansbandsskiva i hela mitt liv. Inte finns det på mina Spotifylistor eller i mitt iTunesbibliotek heller. Kanske bilderna på bilen kan skicka några ledtrådar – vad lyssnar jag på för musik?

 

Vända uppmärksamheten utåt

Som företagare är det lätt att hamna hemma på bakgården. Vad har vi på gång, vad händer här, vad vill vi, vad behöver vi? Jag förstår det. Fast egentligen borde vi göra tvärtom. Om du ger någon annan din uppmärksamhet kan det faktiskt hända att du får deras tillbaka.

[Tweet ”Ge någon din uppmärksamhet idag!”]

Om du lyssnar på din omgivning, deltar i debatten, namnger, citerar och hänvisar vidare visar du att du är uppmärksam, att du bryr dig, håller dig uppdaterad och är intresserad. Du kanske t.o.m. kan lära dig något på vägen – ge gärna uppskattning till den som gav dig värdefull information.

Igen, det är som i verkliga livet – att tacka för hjälpen gör det lätt att hjälpa igen – vi startar helt enkelt en god cirkel.

[Tweet ”Att få ett tack för hjälpen gör det lätt att hjälpa igen”]

Hur privat eller personlig tycker du att ett varumärke kan vara i Sociala Medier? Finns det en gräns? Hur vet man var den gränsen gå?

%d bloggare gillar detta: