Jag fortsätter i mina tankegångar om just bloggandet. Om man tänker på att det är ett ganska nytt påfund – den korta web-loggen där du från början delade med dig av ditt liv, din passion eller dina intressen. Så småningom blev bloggen som en digital tidning eller kundtidning för företag där de kunde dela med sig av nyheter och kunskap.

En blogg är helt enkelt en möjlighet att skriva, publicera fotografier eller filmer och få kommentarer och omnämnanden genom t.ex. Sociala Medier. Du kan sprida dina tankar och idéer på ett sätt som tidigare aldrig varit möjligt.

 

Varför bloggar du?

Det finns kanske lika många förklaringar till varför någon bloggar som det finns bloggare. Men det går att kategorisera in i några huvudpunkter:

  • För att få uttrycka sig själv, själva skrivandet
  • För att dela med sig till andra
  • För att föra fram idéer, tankar och åsikter
  • För att dokumentera ett intresse eller en passion
  • För att stärka sitt eget varumärke

Oavsett vilken kategori du tillhör är det spännande att fundera på sitt eget bloggande. Som företagsbloggare skulle jag kunna skriva några fler punkter, men de faller ändå in i att stärka varumärket. 

För en del yrkeskategorier är det t.o.m. en naturlig del av deras sätt att nå ut till kunder och åhörare. För egen del, som konsult och föreläsare t.ex.

 

Föreläsare och konsulter

Eftersom vi säljer kunskap och expertis har jag via bloggen möjlighet att visa upp min kompetens. Mina artiklar visar på vidden av kunskap men också om jag är uppdaterad i vad som är aktuellt för just mitt ämne. Dessutom får följarna en bra bild av hur jag är som person. Vad kan vi blogga om:

  • Visa exempel på vad jag har genomfört för uppdrag
  • Skriva artiklar inom ämnen som är i min nich
  • Lägga in YouTube-klipp från mina presentationer (har en bit kvar där)
  • Och som jag sa häromdagen, lägg upp mina Keynote- eller PowerPointpresentationer via Slideshare

Andra yrkeskategorier kan göra andra val

 

Artister t.ex.

Många artister väntar på att bli upptäckta medan andra redan blivit upptäckta via nätet. Ofta genom YouTube-klipp men också genom att andra har delat deras material.

  • Ladda upp musik du har gjort så att den går att spela upp på din blogg
  • Skapa en musikvideo och lägg in i bloggen
  • Lägg upp filmsnuttar från dina spelningar
  • Dela med dig av inbjudningar och posters till kommande spelningar

 

tavla

 

Konstnärer och författare

Så fort du har upphovsmaterial ställer det förstås till problem. Samtidigt som du vill sprida dina alster för att kunna sälja så vill du ha kontroll på spridningen. Det är en balansgång. Samtidigt kan du göra en hel del.

  • Publicera utdrag ur din nya bok
  • Visa upp din skrivskicklighet eller hur målar alternativt fotograferar
  • Publicera en mindre text digitalt och låt dina läsare ladda ner
  • Ge tips och idéer hur nya författare eller konstnärer kan göra
  • Lägg upp foton på dina målningar

Oavsett vad du är, finns det så mycket att göra och så lite tid att hålla bloggen uppdaterad och levande. Det viktigaste är inte att du bloggar dagligen, men att du gör det vid fler gånger än när du vill något. Dvs. inte bara när det är en utställning eller konsert eller föreläsning. Då blir det bara en säljkanal som ingen vill följa.

Men blogga bara om du tycker att det känns som ett bra forum för dig. Och gillar du hellre foton än text, gör det till en fotoblogg. Det ska aldrig bli en belastning, för då kommer du aldrig att hålla ut så länge som krävs för att nå de mål du vill nå. Det ska kännas spännande och inspirerande.

Det här var #81 av 100 i utmaningen #Blogg100 – nu är det bara upploppet kvar och jag tycker att det bara går lättare och lättare för varje gång.

 

 

%d bloggare gillar detta: