Idag är en annan dag. Och funderingar på nästa steg finns alltid med mig. Innan jag flyttade till USA hade jag planer på att använda en del av tiden att skriva bok. Nu när jag är på besök i Sverige får jag frågor på hur det går med mitt skrivande, och samvetet gnager något. Samtidigt är jag ju i och med utmaningen #Blogg100 mer skrivande än på länge, vilket borde vara ett steg i rätt riktning.

Visste ni att det finns undersökningar som visar att e-boksförsäljningen har ökat med över 4,000% mellan åren 2008 och 2012. Helt sanslöst egentligen. Du kan läsa om undersökningen här.

Det har bl.a. blivit populärt att bloggare kan erbjuda sina följare en e-bok runt samma ämne som bloggen handlar om. Det kan vara små häften på 10-15 sidor till mer omfattande publiceringar. Ibland är det som en enkel PDF-fil. Apples format heter EPUB och Amazons Kindleläsare klarar förstås inte den versionen. Det finns helt enkelt en stor variation av filsorter.

Varför skulle jag då vilja skriva en e-bok, eller en bok överhuvud taget? Det är en bra fråga. Kanske för att utmana mig själv. Jag insåg för några år sedan när jag samlade ihop alla anteckningar jag har från föreläsningar och utbildningar att jag har mycket material att dela med mig av.

Det känns pretentiöst att säga att jag gärna vill öka min kredibilitet och stärka mitt varumärke, men visst finns det med i bakhuvudet. Som småföretagare finns det också en tanke på ytterligare inkomstmöjligheter. Men framförallt handlar det om att jag tror att det kan vara fantastiskt kul, kreativt och spännande att sätta ihop mina tankar i ett strukturerat format.

Även om jag inte har kommit så långt som jag skulle önska i mitt skrivande är jag rätt duktig på att ta reda på vad jag behöver göra för att komma igång och kanske också hur det här med e-böcker fungerar. Här är några skapartips som jag funderar på och har hämtat från mer erfarna e-boksförfattare:

 

Skapa en persona
Genom att skriva till en specifik individ istället för en stor grå massa får jag ett tilltal i min text som är mer genomtänkt och lättare att förhålla sig till. Det kan röra sig om att uttrycka sig med ni eller du, jag eller vi och så vidare. Men det handlar också om att jag lättare kan avgränsa mig till vad jag tror att min tilltänkta läsare vill ha ut av boken.

 

Skriv en innehållsförteckning eller rubrikstruktur
För mig som tänker mig en fakta- eller inspirationsbok känns det som att strukturen, innehållet är det första jag behöver koncentrera mig på. Istället för att bara börja skriva i ett flöde har jag ägnat ganska mycket tid åt rubriker, underrubriker och ordning – så att flödet blir tilltalande och innehållet lätt att söka i. 

 

Avsätt skrivtid
Det är här jag fortfarande har en del kvar att jobba på. Det är lätt att säga att du bara ska sätta dig ner och skriva varje dag klockan xx. När är du mest kreativ, när kan du sitta helt ostört? Många författare är oerhört disciplinerade och jobbar verkligen med sitt skrivande. Kanske är det så att vi aspirerande författare ännu inte är tillräckligt dedicerade. Vi måste helt enkelt ta det som det jobb det är. 

 

Titta igenom vad du redan har
Som jag sa tidigare, kanske har du massor av anteckningar, blogginlägg och artiklar som är användbara med bara lite redigering. Gå igenom, sortera efter dina rubriker och jobba in ditt redan färdiga material i din struktur. Det är möjligt att du åtminstone har en halv publikation i dina arkiv.

 

Ta in omvärlden
Det funderar jag mycket på nu… vilka ska jag intervjua, vilka konkreta exempel ska jag hitta, vem kan jag be om ett inlägg som ett citat eller komplement, ska jag samskriva med någon, (halva jobbet och mycket roligare). Har du svårt att komma igång kan själva insamlandet av material säkerligen vara både inspirerande och energigivande.

 

Boktitel och design på omslaget
Jag som är gammal reklamera och formgivare vill ju tro att den rubrik du väljer, och den design som ditt omslag får också spelar en stor roll och behöver få ta tid. Jag har sett många småföretagare som gärna publicerar sina texter, men som på slutet har oproffsiga omslag som gör att hela bokens innehåll känns lika oproffsigt.

 

Bara genom att skriva om att skriva och publicera känner jag mig peppad och inspirerad. I morgon kommer ni att få lite tips på hur jag tänker mig att sprida, marknadsföra en e-bok.

%d bloggare gillar detta: