Den här veckan har varit full av golf. Nej, jag har inte spelat speciellt bra. Faktum är att jag allvarligt börjar fundera på varför jag gav mig in på den här sporten överhuvud taget. Jag var helt övertygad om att jag vid det här laget borde vara betydligt bättre än vad jag är.

Min bild av mig själv är att jag har hyfsat lätt för bollsporter och har tidigare varit van vid att klara av de flesta bollidrotter som jag gav mig in på. Kanske är det åldern, kanske är det min otränade kropp, kanske är det mentalt – men fungerar gör det inte. Samtidigt, dagar som igår och idag gör att det kanske spelar mindre roll hur duktig jag är.

IMG_0001

 

Kvalitet finns i betraktarens ögon

När det gäller andra saker kan kvalitet vara avgörande – hur bra vi levererar, som t.ex. tjänster och produkter från vår verksamhet. Oftast är det just den upplevda kvaliteten i förhållande till förväntan som avgör om en kund kommer tillbaka eller inte. Som företagare vet jag ju hur jag vill bli uppfattad. Och jag trodde att jag var rätt säker på vem jag är som person.

Kanske är det hela upplevelsen av att bo och verka i ett nytt land. Idag fick jag chans att diskutera med mina medspelare hur konstigt det känns att inte vara den Lena jag är hemma i Sverige, här i USA. Jag är inte lika pratig och inte lika snabb i kommentaren. Språket hämmar mig nämligen. Jag som trodde att jag var duktig på engelska.

 

Bilden av oss själva kan vara förvrängd

Vår bild av oss själva eller vår verksamhet för den delen är inte alltid som vi tror. I nya sammanhang, på nya marknader eller med nya kunder och leverantörer både levererar vi och upplevs annorlunda. Vi kanske inte går från Yin till Yang, men tar tillräckligt stora steg för att vi inte riktigt ska känna oss bekväma och hemma i den nya rollen.

Jag har dessutom alltid varit mer av den bleka, solröda typen än solbrun. Idag känner jag hur det nyper i skinnet efter flera dagar i solen. Det är klart att jag aldrig kommer att se ut som de som bott i solen hela sitt liv, men till och med här har jag förändrats.

IMG_0002

När den bleka oktobersolen träffade mina bleka kinder hemma i Sverige blev jag möjligtvis lite fräkning. Fräknar får jag ju här också, men det finns en djupare färg som inte fanns tidigare.

Verksamheter förändras med den personal de har och den lokal de befinner sig i och på vilken gata de har sin adress. Precis som vi förändras som individer när vi byter sammanhang. Med en någorlunda låg personalomsättning blir grunden för verksamheten djupare och stabilare. Förändring kan vara förbättring, men inte alltid.

 

Förändring är inte alltid förbättring

En del saker vill vi ska förbli som de alltid har varit. För hur mycket jag än uppskattar värmen i South Carolina, kan jag riktigt känna den klara, krispiga luften i den här bilden.

Höst i Gäddeholm

Höst i Gäddeho

Fotot är taget av min fantastiskt kreativa kollega i Västerås: Annelie Pettersson. Behöver ni hjälp med att se över era varumärken eller förstärka bilden av just er verksamhet är det verkligen till Annelie och Amala + Kamala ni ska vända er till.

När har du senast känt att du kanske inte levererar på den nivå som du själv förväntat dig? Dela gärna med er i kommentarsfältet.

 

 

%d bloggare gillar detta: