I morse när jag föreläste på en företagarfrukost i Karlstad, slog det mig – det jag talar om är lika självklart som vattnets betydelse för sjöfarten. Mitt inlägg skulle handla om hur viktig kommunikation är för lönsamheten i företag. Egentligen tror jag att åhörarna kanske förväntade sig att få höra hur du direkt kan ”tjäna” pengar på kommunikation och det går väl också. Men framför allt så är det få saker som säljer sig helt självt – utan någon som helst kommunikation.

När jag har haft kurser i retorik och presentationsteknik brukar jag ibland raljera om att en bra talare måste kunna prata om vattnets betydelse för sjöfarten. Kan du sälja konserverad gröt eller slå in öppna dörrar? Det är fascinerande att många gånger spelar det ingen roll vad du talar om – det är mer viktigt hur du gör det.

Jag har antagligen skrivit om det förr men ibland är en påminnelse bra att få. De vanligaste felen en talare gör är kanske inte universella men de är helt klart knutna till vår moderna tid där möten är vardagsmat och tekniska hjälpmedel självklara.

 

Målet eller Uppgiften?

Idag när vi ständigt möts, nätverkar och får möjlighet efter möjlighet att presentera våra idéer, tankar och företag måste vi fundera på vad det egentligen är vi vill uppnå vid varje tillfälle. Det är lätt att ha en stående presentation som vi använder oss av igen och igen. Men faktum är att olika publik kan behöva olika upplägg. Det är inte alls säkert att jag vill presentera mitt företag på samma sätt för intressenter som för presumtiva kunder. Ändå väljer vi att utgå från samma material som allt för ofta är en powerpoint-presentation.

Uppgiften du har fått kan mycket väl vara att presentera något, men det betyder inte att det är målet. Målet kan vara att få åhörarna att förstå något specifikt i helheten, att göra en jämförelse med något speciellt eller t.o.m. att få till ett agerande från åhörarna direkt efter ditt tal. Beroende på vad du vill att de som lyssnar ska tycka, tänkta, känna eller göra så blir din presentation och ditt fokus olika.

Det slår mig nästan varje gång jag lyssnar på en företagspresentation att de flesta företag måste vilja bli uppfattade som fyrkantiga. Det verkar vara obligatoriskt att ha med en organisatonsplan för att beskriva hur verksamheten är uppbygd med boxar utspridda över bilden i ett tydligt schema. Varför då? Vilken blivande kund bryr sig om hur företaget är uppbyggt eller vem som gör vad. Jag vill bara veta vem jag har att göra med och bli försäkrad om att jag har valt den bästa leverantören.

Målet är oftast det motsatta, att visa hur flexibla och anpassningsbara vi är. Hur vi arbetar lösningsorienterat och utifrån kundens önskemål. Helt annat än vad en bild med fyrkanter visar. Fundera alltid på vad du vill åstadkomma istället för att gå till en föreläsning med inställningen att ”jag har fått i uppgift att presentera…/prata om…”.

talsattabild.001

Åhörarstöd eller Talarstöd

Det tar oss ganska enkelt över till just bilderna. Bilder som normalt sägs säga mer än tusen ord. Bilderna är sällan så tilltalande som de skulle kunna vara. Det är inte så konstigt att det blir så när alldeles för många agerar utifrån: ”jag har fått i uppgift att presentera… så jag går och gör några bilder”. Vad som  händer är att manuset skapas i presentationen och blir det som talaren skulle ha gjort med penna och papper eller iaf som skriven text först.

Talaren klarar helt enkelt inte av att hålla sitt anförande utan sin powerpointfil och alldeles för många gånger läses bilderna innantill. Med andra ord är det för mycket text och för lite stöd för åhörarna. Vad behöver egentligen de som lyssnar för hjälp för minnet att komma ihåg lite mer av innehållet? Går det att illustrera något som gör att det jag har sagt blir tydligare att komma ihåg? Ett foto, en graf, ett ord eller en enkel skiss kan ibland vara nog.

Bara tanken att tänka bildsätta tal istället för talsätta bilden borde vara till stöd för att få dig att reflektera över om de bilder du har gjort är rätt för just den här presentationen.

 

Känsla eller Rutin

Sist men inte minst, hur är din inställning till det du ska tala om? Kan du ladda om fast det är sjuttioelfte gången du pratar om samma sak? Går du på rutin och tycker att det är tryggt att göra samma sak som du alltid har gjort? Risken finns att du kommer att förlora häften av åhörarna på vägen. Du har glömt att ta med dig känslan för det du ska tala om. Du behöver ladda om, förändra lite, skapa lite rampfeber – för det betyder att du kommer att leverera mer än bara ord. Du kommer också att beröra din publik.

Oavsett vad du ska prata om så har du en känsla för just ditt ämne. Nya skatteregler skapar också känslor. Kanske du känner en oerhörd lättnad för att det har blivit så mycket lättare att genomföra ett moment i skatteredovisningen eller du känner frustration att så få inser hur viktigt just den här aspekten är. Låt de känslorna vara med i din presentation – du blir så mycket mer övertygande och trovärdig. Vem vill lyssna på ett monotont babblande med en talare som är mentalt frånvarande.

 

Härvaro är A och O

Med för mycket rutin är det lätt att du glömmer att fånga upp det som händer där och då. Bjud in publiken, ställ frågor, ändra ordning och fokusera på det som fångar åhörarnas intresse mest. Men framförallt – gå in i den känsla som du vill förmedla. Påverka genom att vara en förebild och visa vad det är du vill säga. Jag bryr mig inte om det handlar om att vara korrekt och professionell eller om det handlar om att vara passionerad och galet kreativ. Men genom att  ändra fokus och bry dig inför varje presentation kommer du att göra skillnad.

 

Hur det gick i Karlstad?

Mycket bra – många dröjde sig kvar och pratade med varandra, kom fram till mig och ville byta ett eller ord eller två och flera uttryckte sitt nöje till arrangörerna. Mitt mål var att alla skulle förstå att du alltid kommunicerar och mer och mer av kommunikationen sker digitalt – men det gör ingen skillnad, du skickar samma signaler där.

 

Nu sitter jag på tåget på väg tillbaka till Bästerås (Västerås) och njuter av att se Sverige svepa förbi utanför fönstret.

 

%d bloggare gillar detta: