När jag nyligen lyssnade på en pod med Mark Schaefer drömde jag mig tillbaka till min tid i USA. Mark är  en av många fantastiska förebilder jag har inom min bransch. Förutom att han har skrivit boken ”The Content Code”, föreläser och utbildar han i marknadskommunikation. Vill du följa honom eller läsa mer om eller av honom hittar du hans hemsida här eller lyssna på poden The marketing companion.

Det jag mest fäste vid mig vid var, är hur annorlunda marknadskommunikationen har blivit bara de senaste åren. Det känns som om Kotler kan gå och packa ihop sina teorier och pensionera sig från våra högskolor och universitet.

I avsnittet som jag lyssnade på diskuterades bl.a. vad som händer när den unga generationen nästan helt slutar att titta på traditionell TV. Jag menar förstås inte att de aldrig kommer att titta på TV-program, men de väljer hellre  andra sätt. Med Netflix, Hulu, HBO m.fl. digitala kanaler där vi själva väljer när, vad och hur vi följer våra serier, ser dokumentär m.m. har scenariot förändrats.

Jag skriver om det i min kommande bok och jag skriver om företag som hyr in sig på andras plattformar för att nå deras publik. Det är ju precis det annonsörerna på TV gör, hyr in sig på någon annans plattform.  Hur många av småföretagarna inser att den traditionella annonseringen är på väg bort, den fungerar inte längre. För plattformarna drar inte längre den stora publiken.

 

Vikten av bra innehåll

Inte bara Mark Schaefer, utan även andra storheter inom marknadsföring som Seth Godin talar igen och igen om vikten av att ha bra innehåll, med passion och stort hjärta. Varje gång du presenterar ditt företag måste det vibrera av samma inlevelse och känsla som du hade när du en gång startade din verksamhet. Marknadsföring är nämligen i grunden bra berättande.

De som är riktigt duktiga på att skapa ett sammanhang runt sitt varumärke och sina produkter gör det  betydligt mer komplicerat för en potentiell kund att ducka dina försök till kontakt. Seth Godin säger: Folk köper historien och får produkten gratis. Tänkvärt, eller hur?

[Tweet ””Folk köper historien och får produkten gratis.” – Seth Godin”]

Personligen inser jag hur mycket jag tycker om att läsa hjältehistorier, höra goda exempel och lyssna till genuina personligheter som brinner för vad de gör. Det spelar ingen roll om det är att leverera en matkasse hem till stressade småbarnsfamiljer varje fredag eller om det är  att sälja kätting till oljeplattformar. Om passionen finns där så märks det i berättelsen.

En fråga som jag mött på en föreläsning som fick mig att tänka till var varför det finns så många motorcykelåkare som har en Harley Davidsontatuering men så få som har en med Suzukis logo? (Det finns säkert någon med en Suzukitatuering, men du vet vad jag menar.) Jo, därför att berättelsen om HD och hela livsstilen är betydligt starkare än Suzukis.

 

Våga publicera good enough

Jag vet att det kan kännas överväldigande att börja producera innehåll som ska vara bra och ligga till allmänt beskådande för vem som helst som hittar den online. Visst ska det du publicerar vara bra. Men, det behöver finnas en del material som är ok utan att vara exceptionellt fantastiskt. Det behöver finnas det som är good enough. Vad är det som håller oss tillbaka att publicera det där inlägget, den där videon eller skicka det där första nyhetsbrevet? Rädslan att misslyckas? Misslyckas med vaddå? Att det inte är ”good enough”?

Frågan är om rädslan för att misslyckas håller dig tillbaka från att faktiskt nå längre än du trodde var möjligt, speciellt med tanke på att kostnaden för att misslyckas är så liten.

Om du nu skulle göra ett misstag så måste du komma ihåg att vi lever i en tid där det personliga är mycket mer värt än att vara politiskt korrekt. (Även om kanske Trump har gått till överdrift när det gäller den saken 😉 ) Säg att du råkar skicka ut ett mail till 1000 personer som egentligen bara skulle ha gått till ett tiotal. Vad gör du då?

Skickar du ett svar som ser ut så här:

Vi ber om ursäkt, pga ett datorfel kan du av misstag har fått ett e-postmeddelande som vi oavsiktligt skickade till dig. Var vänlig ignorera mailet. Vi är mycket ledsna för att vi har besvärat dig i onödan.

eller…

Hej… det är Lena här… jag är så ledsen, men jag lyckades att skicka iväg ett mail till alla mina e-postprenumeranter som bara skulle ha gått till en grupp som går en kurs hos mig. Det var inte meningen att skicka spam på det sättet och det var säkerligen helt irrelevant för dig. Jag är uppriktigt ledsen, men hoppas att du ändå har en bra dag. 

Inom ett par dagar kommer ett mail som innehåller artiklar som du säker kommer att gilla bättre. 

Med vänlig hälsning

Om du tittar på den konversation som du har med kunder och intressenter, hur ser den ut? Har du tillräckligt mycket personlig touch för att skapa den där kontakten och förtroendet som gör att det känns äkta?

 

Målet är alltid nöjda kunder

Jag vill inte jobba på ett ställe för att tillfredsställa chefen, policies och direktiv som känns meningslösa eller bara är där för att jaga den närmsta månadens snäva budget. Jag vill jobba för att leverera så att mina kunder blir nöjda. Jag vill jobba för att det finns en anledning att göra det jag gör. Igen, berättelsen till varför det här företaget finns till.

Alldeles för ofta tar vinstmarginaler och aktieägares krav bort lusten till engagemang och skapar i slutändan en motsatt effekt. Titta på Apple som när de började med sina Apple Stores var unika. De som jobbade vid diskarna var riktiga applenördar och kunde allt som hade med Apple att göra, utifrån och in. Sen kom kraven på tillväxt.

Faktum är att det fanns inte tillräckligt många applenördar för att se till att varenda butik hade riktiga nördar som anställda. Visst, de anställda är utbildade och kan en hel del, men inte som nördarna, de som verkligen älskade Apple. Det är en annan stämning i butikerna idag.

Du kan inte slåss med alla, det finns alltid en konkurrent som kommer att göra det lite billigare eller annorlunda. Var nöjd med sättet du gör det på. Om en kund väljer din konkurrent, var glad att du med lätt hjärta kan säga: ”Vad bra för dig, jag är säker på att min kollega kan leverera det du behöver.” Det är kraftfullt att kunna säga nej också.

 

Använd hissfrågor istället för hisspresentationer

Trots allt är det bara du som vet vad du levererar, om du inte berättar förstås. Jag har alltid varit motståndare till hisspresentationer. Nu mer än någonsin. Jag tycker det är gammalmodigt, missvisande och känns inte alls som något som skapar fler kunder. Själv blir jag bara irriterad om jag märker att någon lärt sig modellen för en hisspresentation. Däremot kan jag ta rådet från en gammal räv i branschen att hellre ha några hissfrågor i bakfickan.

Om jag genom ett par frågor kan ta reda på om det eventuellt är en kund som står med mig i hissen så är jag ju i betydligt bättre position inför en möjlighet att presentera mig själv. Varför lägga ner kraft och energi på en hisspresentation för någon som absolut inte är intresserad av vad jag har att erbjuda. Om det verkar vara en potentiell kund, bjud på en kopp kaffe vet jag.

Det här var bara en reflektion från några av de marknadsförare som jag inspireras av och som får mig att tänka ett varv till innan jag ger råd till småföretagare, och framförallt innan jag marknadsför min egen verksamhet. Vem tar du råd av?

%d bloggare gillar detta: